جشن ملّی! | پرونده‌ هسته‌ای

روشنگری پیرامون قلب واقعیت صورت گرفته در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران( آگاهی، آگاهی بخشی، مطالبه گری)

جشن ملّی! | پرونده‌ هسته‌ای

روشنگری پیرامون قلب واقعیت صورت گرفته در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران( آگاهی، آگاهی بخشی، مطالبه گری)

جشن ملّی! | پرونده‌ هسته‌ای

این وبلاگ در راستای افشای قلب واقعیت صورت گرفته در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و بیان حقایق در این زمینه، ایجاد شده است.
عمده تحلیل های این وبلاگ متعلق به جناب آقای دکتر خلیلی، استاد دانشگاه امام صادق(علیه السلام) می باشد.

آخرین نظرات

سانتریفیوژهای فردو هم آب رفت؛ آژانس جمع‌آوری 258 ماشین از فردو را تأیید کرد

گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد، تعداد سانتریفیوژهای IR-1 سایت فردو از 2710 دستگاه به 2452 دستگاه کاهش یافته است.

خبرگزاری فارس: سانتریفیوژهای فردو هم آب رفت؛ آژانس جمع‌آوری 258 ماشین از فردو را تأیید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با انتشار گزارش فصلی تازه‌اش در مورد ایران، تائید کرد که فرآیند برچیدن سانتریفیوژها در دو سایت نطنز و فردو آغاز شده است. 

ایران به موجب سند «برجام» موافقت کرده تعداد سانتریفیوژهای نصب‌شده خود را از 19000 دستگاه به 6100 دستگاه کاهش دهد. از این 6100 دستگاه، از 5100 دستگاه برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده خواهد شد. 

بر اساس گزارش آژانس، از زمان روند اجرای تعهدات ایران، بیش از 4000 سانتریفیوژ از دو سایت نطنز و فردو برچیده شده است.

بر اساس پانویس های گزارش، تعداد سانتریفیوژهای IR-1 سایت نطنز از 15420 دستگاه به 11308 دستگاه کاهش یافته است. همچنین تعداد سانتریفیوژهای IR-2 نیز از 1008 دستگاه در یک ماه قبل، به 848 دستگاه کاهش یافته است.

در مجموع تا تاریخ 15 نوامبر از سایت نطنز 4272 سانتریفیوژ جمع آوری شده و در سالن تولید B تحت نظر آژانس انبار شده است.

کاهش سانتریفیوژها در سایت فردو هم انجام شده است. بر اساس پانویس های گزارش، تعداد سانتریفیوژهای IR-1 سایت فردو از تعداد 2710 به 2452 دستگاه کاهش یافته است. 

بنابر این، در مجموع تا تاریخ 15 نوامبر، از سایت فردو 258 ماشین جمع آوری شده و در سالن سایت فردو زیر نظر آژانس قرار گرفته است. 

در گزارش آژانس همچنین آمده میزان ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران از سه ماه قبل با افزایش 460.2 کیلوگرمی به 8305.6 کیلوگرم افزایش یافته است. 

یک منبع ارشد دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته است که ایران، در واقع دستگاه‌های سانتریفیوژ که به آنها خوراک‌دهی نشده را برچیده است. این منبع دیپلماتیک گفت: «آنها سانتریفیوژهایی که حاوی هگزافلوراید نبوده‌اند را برچیده‌اند.»

ایران به موجب توافق برجام بایستی میزان ذخائر اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم یا کمتر برساند، اما دیپلمات مورد استناد رویترز، این میزان افزایش را طبیعی توصیف کرده است. 

ترجمه متن کامل گزارش آژانس که نسخه ای از آن به رویت خبرگزاری فارس رسیده، به شرح ذیل می‌باشد:

اجرای موافقتنامه پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (NPT)

و مفاد مربوطه قطعنامه‌های  شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران

گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

تحولات عمده

- در تاریخ 20 سپتامبر سال 2015، مدیر کل با رئیس‌جمهور روحانی، معاون رئیس‌جمهور صالحی و وزیر امور خارجه ظریف در خصوص اجرای نقشه راه گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگوها همچنین تبادل نظر در خصوص موضوعات مربوط به اجرای تعهدات ایران در ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صورت گرفت. به علاوه، مدیر کل با نمایندگان پارلمان ایران هم دیدار کرد.

- در تاریخ 30 سپتامبر سال 2015، مدیر کل و معاون پادمان‌های او از محل مشخصی در سایت پارچین که مورد نظر آژانس بود بازدید کردند. نمونه‌های محیطی در روزهای ماقبل این بازدید جمع‌آوری شده بود.

اقدامات مربوط به نقشه راه که مختص بازه زمانی منتهی به 15 اوت بوده، منطبق با زمان‌بندی تکمیل گردیده است.

- در مورخ 18 اکتبر سال 2015، ایران به آژانس اطلاع داد که از روز اجرای برجام، به‌طور موقت پروتکل الحاقی را اجرا کرده و کد اصلاحی 3.1 را به‌طور کامل اجرا می‌کند.

- در 18 اکتبر، تاریخ تصویب برجام فرارسید.

- آژانس اقدامات آماده‌سازی برای پایش و راستی‌آزمایی تعهدات ایران در چارچوب برجام از جمله پایش و راستی‌آزمایی گام‌های در حال اجرای ایران برای اجرای آن تعهدات را آغاز کرده است.

- آژانس به پایش و راستی‌آزمایی اقدامات مربوط به برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) را ادامه داده است.

A. مقدمه

1. این گزارش مدیر کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت در خصوص اجرای موافقتنامه پـادمان معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته‌ای و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران (ایران) می‌باشد. این گزارش همچنین در بردارنده اطلاعاتی در مورد اجرای اقدامات ذیل بیانیه مشترک در مورد یک چارچوب برای همکاری (چارچوب برای همکاری) و نقشه راهی برای تبیین موضوعات باقیمانده گذشته و حال راجع به برنامه هسته‌ای ایران (نقشه راه)؛ برنامه اقدام مشترک آنگونه که مجددا تمدید شده و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

2. شورای امنیت تاکید نموده است که اقدامات مورد درخواست شورای حکام در  قطعنامه هایشدر خصوص ایران الزام آور است. مفاد مربوطه قطعنامه‌های یادشده شورای امنیت که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده‌اند مطابق شرایط این قطعنامه ها الزام‌آور هستند.  قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت که در جولای 2015 به تصویب رسید، شامل بندهایی در خصوص پایان تمهیدات قطعنامه‌های پیشین است.

3. این گزارش به تحولاتی که از آخرین گزارش مدیر کل (GOV/2015/50 ) به بعد رخ داده و نیز به موضوعاتی که سابقه بیشتری دارند، می‌پردازد.

 

B. تحولات اخیر

B.1 شفاف سازی مسائل حل نشده

4. شورای حکام در قطعنامه مورخ نوامبر 2011 خود (GOV/2011/69) تاکید کرد که برای ایران و آژانس ضروری است به منظور حل و فصل فوری همه مسائل محتوایی باقیمانده با هدف روشنگری درخصوص آنها شامل دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، مستندات، سایت ها‍، مواد و اشخاص در ایران، به گفتگوهای خود شدت بخشند. شورا در قطعنامه  سپتامبر 2012 خود (GOV/2012/50) تصمیم گرفت که همکاری ایران با درخواست های آژانس با هدف حل و فصل همه مسائل باقیمانده به منظور اعاده اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت منحصرا" صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، ضرورت و فوریت دارد.

5. همانگونه که قبلا" گزارش گردید،‌ در تاریخ 11 نوامبر 2013 آژانس و ایران یک بیانیه مشترک راجع به چهارچوبی برای همکاری (GOV/INF/2013/14) امضاء کردند. در چهارچوبی برای همکاری ایران و آژانس توافق کردند در ارتباط با فعالیتهای راستی آزمائی برعهده گرفته شده از سوی آژانس بمنظور حل و فصل همه موضوعات گذشته و حال همکاری بیشتری نموده و چنین فعالیتهائی را بصورت گام به گام به پیش ببرند.

6. در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میلادی مدیرکل و جناب آقای علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  نقشه راهی را برای تبیین موضوعات باقیمانده گذشته و حال راجع به برنامه هسته ای ایران (نقشه راه)، همچنانکه در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 میلادی آمده است (GOV/2011/65) ، در وین امضاء کردند. نقشه راه فعالیتهای لازم متخذه در چهارچوبی برای همکاری را بمنظور شتاب بخشیدن و تقویت همکاری و گفتگو میان آژانس و ایران با هدف حل و فصل همه موضوعات باقیمانده گذشته و حال که تاکنون میان آژانس و ایران حل نشده اند را تا پایان سال 2015 میلادی، شناسائی می کند. (نقشه راه در ضمیمه شماره 2 آورده شده است.)

7. همچنانکه در نقشه راه توافق شد، در تاریخ 8 سپتامبر 2015 میلادی، آژانس سوالات خود در مورد ابهامات اطلاعاتی که ایران در تاریخ 15 اوت 2015 به آژانس ارائه کرده بود، را به ایران ارائه کرد. آژانس و ایران با هدف برطرف کردن این ابهامات، نشست‌ها و مباحث فنی-کارشناسی‌ای را در تاریخ‌های 15، 16، 17، 29 و 30 سپتامبر 2015 و 10 و 14 اکتبر 2015 در ایران برگزار کردند و آژانس در روزهای 9 تا 15 اکتبر فعالیت‌های پادمانی را در اماکن مدنظر آژانس در ایران انجام داد.

8. در تاریخ 20 سپتامبر 2015، مدیر کل گفت‌‌وگوهایی را با آقای حسن روحانی رئیس جمهور ایران، آقای علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در رابطه با اجرای نقشه راه، برگزار کرد. علاوه بر این، آن‌ها در خصوص موضوعات مربوط به اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل برجام، تبادل نظر کردند. در همان تاریخ، مدیر کل دیداری با اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس (پارلمان) داشت.

9. در تاریخ 20 سپتامبر 2015، مدیر کل همراه با تریو واریورانته معاون مدیر کل و رئیس اداره پادمان‌ها، از نقاط مشخصی در سایت پارچین که مد نظر آژانس بود، بازدید کرد. در طول این بازدید، آن‌ها وارد ساختمان مد نظر شدند. آن‌ها نشانه‌هایی از بازسازی‌های جدید مشاهده کردند. هیچ تجهیزاتی داخل ساختمان نبود. چند روز پیش از سفر مدیر کل، آنطور که در نقشه راه توافق شده بود، فعالیت‌های پادمانی مشخصی در نقاطی مشخص انجام شد، از جمله نمونه‌برداری‌های محیطی. تمام اطلاعاتی که آژانس از این فعالیت‌ها به دست آورد، از جمله تحلیل نمونه‌های محیطی و مشاهدات عینی مدیر کل و معاون مدیر کل در حال ارزیابی توسط آژانس هستند.

10. در تاریخ 25 سپتامبر 2015، مدیر کل و وزیر خارجه ظریف در نیویورک دیدار کرده و در مورد اجرای نقشه راه بحث کردند.

11. فعالیت‌های تعیین‌شده در نقشه راه برای دوره منتهی به تاریخ 15 اکتبر 2015، طبق برنامه تکمیل شده‌اند.

12. تا تاریخ 15 دسامبر 2015، مدیر کل به منظور اقدام شورای حکام، ارزیابی نهایی خود در خصوص حل و فصل کلیه موضوعات باقی مانده گذشته و حال را آنطور که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل آمده، ارائه خواهد کرد.

B.2 برنامه اقدام مشترک

13. همانگونه که قبلا" گزارش گردید، در تاریخ 24 نوامبر 2013، یک برنامه اقدام مشترک (JPA) میان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا (E3+3) و ایران مورد توافق قرار گرفت. همانگونه که از سوی کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران درخواست گردیده و مورد تایید شورای حکام قرار گرفت (منوط به در اختیار داشتن منابع مالی) آژانس فعالیتهای لازم نظارت و راستی آزمائی مرتبط هسته ای درخصوص برنامه اقدام مشترک را شامل فعالیتهای اضافه بر آنچه که متعاقب موافقت نامه پادمان ایران و قطعنامه های ذیربط شورای حکام و شورای امنیت انجام می دهد را عهده دار شد. برنامه اقدام مشترک از 20 ژانویه 2014 میلادی ابتدائا برای مدت 6 ماه اجرائی شد. این توافق از آن زمان سه بار تمدید گردید که تازه‌ترین مورد آن در تاریخ 30 ژوئن 2015 بود، زمانی که کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران به نمایندگی E3/EU+3 و ایران از آژانس خواستند تا فعالیت‌های لازم نظارت و راستی آزمائی مرتبط هسته ای در ایران درچارچوب برنامه اقدام مشترک را «تا مکاتبه بعدی» برعهده گیرد.

14. از زمان گزارش قبلی مدیرکل، آژانس به انجام فعالیتهای نظارت و راستی آزمائی مرتبط هسته ای در ایران درچارچوب برنامه اقدام مشترک ادامه داده است. این فعالیتهای مرتبط با برنامه اقدام مشترک توسط کمک های مالی داوطلبانه ارائه شده از سوی کشورهای عضو تامین مالی شده است. تا تاریخ 15 نوامبر 2015، آژانس تقریبا 7 میلیون دلار منابع فرابودجه‌ای برای تأمین مالی فعالیت‌های مرتبط با برنامه اقدام مشترک (و فعالیت‌های مرتبط با برنامه اقدام مشترک) در اختیار داشته است و بر اساس شواهد کنونی، انتظار دارد که منابع فرابودجه‌ای بیشتری به مبلغ 1.3 میلیون دلار از سوی کشورهای عضو تأمین شود.

B.3 برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه 2231 شورای امنیت

15. در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میلادی، کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران درخصوص یک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند. برجام از جمله بیان می دارد که این (برنامه) بر مبنای اجرای برنامه اقدام مشترک «بنا شده» و اینکه «اجرای کامل این برجام ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.» مدیرکل با بیان این که «این (توافق) فعالیت راستی آزمائی بیشتر آژانس در ایران را تسهیل می کند،» از این توافق استقبال نمود.

16. در تاریخ 20 ژوئیه 2015 میلادی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه شماره 2231 (2015) را به تصویب رساند که در آن از جمله «از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست نمود راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران برای کل دوره تعهدات یادشده درچارچوب برجام را برعهده گیرد»؛ تاکید کرد که ایران «می بایست همچنانکه آژانس می خواهد بطور کامل همکاری کند تا قادر به حل و فصل همه مسائل باقیمانده که در گزارشات آژانس شناسائی شده اند باشد»؛ و درخواست نمود که آژانس و کمیسیون مشترک «همانگونه که در برجام مشخص شده بطور مناسب مشورت و تبادل اطلاعات نمایند.»

17. همانطور که پیش از این گزارش شد، در تاریخ 25 اوت 2015 میلادی، شورای حکام گزارش GOV/2015/53 and Corr. 1 مدیرکل را مورد توجه قرار داده و به مدیرکل اجازه داد تا راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران هماهگونه که در برجام پیش بینی شده را برای کل دوره تعهدات یادشده در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل، منوط به در اختیار داشتن منابع مالی و منطبق با رویه‌های پادمانی استاندارد آژانس، اجراء نموده و بر همین اساس گزارش نماید و اجازه داد که آژانس با کمیسیون مشترک همچنانکه در گزارش آمده مشورت و تبادل اطلاعات نماید. دبیرخانه به کشورهای عضو اطلاع داد که اقدامات تعیین شده در نقش راه برای دوره منتهی به تاریخ 15 اکتبر 2015، طبق برنامه تکمیل شده است.

18. در تاریخ 18 اکتبر 2015، مدیر کل نامه‌ای از نماینده دائم ایران در آژانس دریافت کرد که در آن به اطلاع آژانس رسید که ایران طبق بند 8 ضمیمه 5 برجام از روز «اجرای برجام»، به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به موافقتنامه پادمانی خود اعمال کرده و تصویب نهایی آن توسط مجلس (پارلمان) را به بعد موکول کرده و کد اصلاحی 3.1 تمهیدات جانبی موافقتنامه پادمانی را نیز به طور کامل اجرا می‌کند.

19. در تاریخ 18 اکتبر 2015، روز پذیرش برجام فرا رسید.

20. از زمان گزارش قبلی مدیر کل، آژانس انجام اقدامات مقدماتی مرتبط با راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل برجام را آغاز کرده است. این فعالیت‌ها از جمله عبارتند از تمهیدات آژانس و ایران برای راستی‌آزمایی و نظارت بر گام‌هایی که ایران در جهت اجرای آن تعهدات از روز تصویب برمی‌دارد. از روز تصویب، ایران برداشتن چنین گام‌هایی را تحت راستی‌آزمایی و نظارت آژانس آغاز کرده است. 

C. تاسیسات اعلام شده تحت موافقتنامه ایران

ایران طبق موافقتنامه پادمان خود، وجود 18 تاسیسات هسته‌ای و 9 مکان خارج از تاسیسات را که مواد هسته‌ای به طور معمول در آنجا استفاده می شود (LOFs) به آژانس اعلام نموده است (پیوست 3).  با وجودی که بعضی از فعالیت­هایی که ازسوی ایران در برخی از تاسیسات  انجام می‌شود، همان­طور که در ذیل نشان داده می‌شود، بر خلاف قطعنامه های مربوط شورای حکام و شورای امنیت است، مع ذلک آژانس به راستی‏آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در این تاسیسات و مکانهای خارج از تاسیسات (LOFs) ادامه می‌دهد‍.

D. فعالیت­های مرتبط با غنی سازی

22. ایران ملزم به تعلیق تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی است. از 20 ژانویه 2014، ایران UF6 غنی شده بالاتر از 5 درصد U-235 را تولید نکرده و تمام ذخایر UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235  ایران یا از طریق رقیق سازی و یا تبدیل به اکسید اورانیوم، مورد فرآوری بیشتر قرار گرفته است (پیوست 4 را ببینید). تمام فعالیتهای مرتبط با غنی سازی در تاسیسات اعلام شده ایران تحت پادمان آژانس است و همه مواد هسته ای ‍، آبشارهای نصب شده و ایستگاههای خوراک دهی و کنارگذاری در این تاسیسات تحت  اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس قرار دارند.

23- ایران اعلام کرده است که هدف غنی سازی UF6 تا 5 درصد اورانیوم 235 ، تولید سوخت برای تاسیسات هسته ای‌اش می باشد.  از زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم را در تاسیسات اعلام شده خود آغاز نموده است، در آن تاسیسات موارد ذیل را تولید کرده است:

•   16141.6 کیلوگرم  (2/490+ کیلوگرم از زمان گزارش قبلی مدیرکل) UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 که 6/8305 کیلوگرم (2/460+ کیلوگرم از زمان گزارش قبلی مدیرکل)  آن به شکل UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235  باقی مانده است  و بقیه مشمول فرآوری بیشتر شده‌اند (پیوست 4 را ببینید).

.D.1 نطنز

24-  کارخانه غنی سازی سوخت: کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) یک کارخانه غنی‌سازی برای تولید اورانیوم با غنای پایین(LEU) غنی‌شده تا 5 درصد اورانیوم 235 می‌باشد که اولین بار در سال 2007 راه‌اندازی شد. این کارخانه به سالن تولید A و سالن تولید B تقسیم شده است.  مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران، 8 واحد برای سالن تولیدA برنامه‌ریزی شده است که هر واحد شامل  18 آبشار است که در مجموع حدود 25000 سانتریفیوژ در 144 آبشار را شامل می شود. در حال حاضر یک واحد آن دارای سانتریفیوژهای IR-2m، پنج واحد آن دارای سانتریفیوژهای IR-1 می‌باشد و دو واحد دیگر سانتریفیوژ ندارد. ایران هنوز اطلاعات طراحی مربوط به ساخت سالن تولید B را ارائه نکرده است.

25- چنانکه پیشتر گزارش شده، و تا روز پذیرش، در واحدی که در بردارنده سانتریفوژهای IR-2m است در شش آبشار سانتریفیوژهای IR-2m به طور کامل نصب شده بودند،  هیچکدام از این آبشارها با UF6 طبیعی خوراک دهی نشده بودند، و کار نصب مقدماتی 12 آبشار دیگر با سانتریفیوژ هایIR-2m در این واحد تکمیل گردیده بود.

26- چنانکه پیشتر گزارش شده تا روز تصویب، در پنج واحد حاوی سانتریفیوژهای IR-1 90 آبشار به طور کامل نصب شده بود  که 54 آبشار با UF6 طبیعی خوراک دهی می‌شد و کار نصب مقدماتی 36 آبشار با سانتریفیوژ های IR-1 در دو واحدی که دارای سانتریفیوژ نبودند تکمیل شده بود.

27- ایران از روز تصویب (برجام)، برچیدن سانتریفیوژها و زیرساخت‌های مرتبط را از سالن تولید A آغاز کرده و آنها را تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در سالن تولید B، ذخیره کرده است.

 28- در تاریخ 28 اکتبر 2015، آژانس تأیید کرد که ایران خوراک‌دهی آبشارها با UF6 را به منظور انجام سالانه «سیاهه‌برداری اقلام‌فیزیکی» (PIT) در این تأسیسات متوقف کرده است. آژانس در 31 اکتبر 2015، به منظور تأیید فهرست اعلام‌شده توسط ایران در 31 اکتبر 2015، راستی‌آزمایی اقلام فیزیکی در مرکز غنی‌سازی سوخت را آغاز کرد. در 16 نوامبر 2015، راستی‌آزمایی اقلام فیزیکی، کماکان در حال انجام بود.

29-  تا تاریخ 31 نوامبر 2015، ایران 177738 UF6 طبیعی را به آبشارهای مرکز غنی‌سازی سوخت (FEP) از زمان شروع تولید در فوریه 2007 خوراک‌دهی کرده بود و در مجموع 15525 کیلوگرم UF6 غنی شده تا میزان 5 درصد اورانیوم 235 تولید کرد.

30- تا تاریخ 24 نوامبر 2014، ایران 4118 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 2 درصد اورانیوم 235 را به اورانیوم طبیعی رقیق سازی کرده بود.

31- آژانس بر اساس نتایج آنالیز نمونه‌های محیط زیستی گرفته شده در کارخانه غنی سازی سوخت و سایر فعالیتهای راستی‌آزمایی نتیجه گرفته است که این تاسیسات همان گونه که از سوی ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی گزارش شده عمل نموده است.

32-  کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP): کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت جزو تاسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین و جزء تاسیسات تحقیقات و توسعه است که نخستین بار در اکتبر 2003 راه اندازی شده است. این تاسیسات می‌تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می شود که یکی برای تولید UF6 غنی‌سازی‌شده تا 20 درصد اورانیوم 235 (آبشارهای 1 و 6) تعیین شده و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه (آبشارهای 2 ، 3 ، 4 و 5) تعیین شده است. 

33- محوطه تولید: همان طور که در گزارش قبلی مدیر کل نشان داده شد، از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، ایران خوراک‌دهی به آبشارهای 1 و 6 با UF6 با غنای 5% اورانیوم 235 را متوقف کرده و در عوض آبشارها را با UF6 طبیعی خوراک‌دهی می کند.  از زمانی که برنامه اقدام مشترک اجرایی شد ایران آبشارهای 1 و 6 را به صورت به‌هم‌متصل به کار نیانداخته است.

34- بین 20 ژانویه 2014 و 21 اوت 2015، ایران 2/1425 کیلوگرم UF6 طبیعی را به آبشارهای 1 و 6 در کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت خوراک‌دهی کرده و در مجموع 4/136  کیلوگرم UF6 با غنای 5% اورانیوم 235 تولید نمود.

35- همان‌طور که قبلاً گزارش شد، ایران در 22 آگوست 2015، آزمایشی مشتمل بر تزریق اورانیوم تضعیف‌شده به آبشار 6 را آغاز نمود، در حالی که آبشار 1 تحت خلأ قرار داشت. در تاریخ 10 اکتبر 2015، ایران این خوراک‌دهی را متوقف کرد. محصول و دورریز در پایان فرایند بار دیگر ترکیب شدند.   

36- در 25 اکتبر 2015، آژانس به منظور راستی‌آزمایی سیاهه اعلام‌شده توسط ایران در 25 اکتبر 2015، اقدام به انجام راستی‌آزمایی اقلام فیزیکی کرد. این راستی‌آزمایی اقلام فیزیکی تا تاریخ 16 نوامبر 2015 کماکان در حال انجام است.

37- محوطه تحقیق و توسعه: از زمان گزارش قبلی مدیرکل، ایران به طور متناوب UF6طبیعی را به سانتریفیوژهای IR-6s  به عنوان ماشین های مجزا و به سانتـــریفیوژهایIR-1،  IR-2m، IR-4 و IR-6 ، بعضی اوقات به ماشین های مجزا و گاهی به آبشارهایی با اندازه های گوناگون خوراک‌دهی کرده است. آژانس تایید کرده است که یک سانتریفیوژ IR-5 و یک پیش نمونه سانتریفیوژ IR-8 در جای خود برقرار مانده است ولی بدون اتصال می باشد.

38- بین 18 اوت 2015 و 25 اکتبر 2015، تقریباً در مجموع 7/370 کیلوگرم UF6 طبیعی به سانتریفیوژ های محوطه تحقیق و توسعه خوراک دهی شده است ، اما به دلیل اینکه محصول و دور ریز آن در پایان فرآیند دوباره ترکیب شده‌‌اند، هیچ اورانیوم با غنای پایینی کنار گذاشته نشده است.

39-  براساس نتایج آنالیز نمونه های زیست محیطی در کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت  و سایر اقدامات راستی‌آزمایی، آژانس نتیجه گرفته است که تاسیسات، همانطور که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) مربوطه اعلام نموده، فعالیت کرده است.

D.2. فردو

40- کارخانه غنی سازی سوخت فوردو: کارخانه غنی سازی سوخت فوردو یک کارخانه غنی سازی با استفاده از سانتریفیوژ برای تولید UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 می باشد.  این تاسیسات که برای اولین بار در سال 2011 راه اندازی شد به نحوی طراحی شده است که 2976 سانتریفیوژ را در  16 آبشار در بر می گیرد و بین واحد یک و واحد دو تقسیم شده‌اند. همه سانتریفیوژهایی که نصب شده‏اند از نوع ماشینهای IR-1 هستند.

41- همان طور که قبلا گزارش شد، از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، ایران خوراک دهی چهار آبشار واحد دو با UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 را که قبلا برای این منظور بکار گرفته شده بود متوقف کرد و در عوض از آن زمان شروع به خوراک دهی آنها با UF6 طبیعی کرده است. ایران در همان دوره زمانی این آبشارها را به نحوی که به هم متصل شده باشند، به کار نگرفته است.  هیچ یک از 12 آبشار دیگر در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو (FFEP) با UF6 خوراک دهی نشده بودند.

42- ایران از روز تصویب، برچیدن سانتریفیوژها و زیرساخت‌های مرتبط با آنها را تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس آغاز کرده است. سانتریفیوژها و زیرساخت‌های برچیده شده در سالن آبشار کارخانه غنی سازی سوخت فوردو باقی مانده‌اند.

43- ایران بین تاریخ های 20 ژانویه 2014 و 25 اکتبر  2015 مقدار 3/3942  کیلوگرم UF6 طبیعی را به داخل آبشارهای کارخانه غنی سازی سوخت فوردو خوراک دهی کرده و مجموع 6/364  کیلوگرم UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 را تولید نمود. 

44- ایران، در 25 اکتبر 2015، به منظور آماده‌سازی برای سیاهه‌برداری فیزیکی خوراک‌دهی به آبشارهای کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو را متوقف نمود. در همین تاریخ، آژانس، به منظور راستی‌آزمایی آنچه ایران در 25 اکتبر 2015 اعلام کرده بود سیاهه‌برداری فیزیکی را در کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو آغاز کرد. این راستی‌آزمایی اقلام فیزیکی تا تاریخ 16 نوامبر 2015 کماکان در جریان است.

45-  بر اساس نتایج تحلیل نمونه‌های زیست محیطی در تأسیسات فوردو  و سایر اقدامات راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تأسیسات همان گونه که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) برای تاسیسات فوردو اعلام داشته فعالیت نموده است.

D.3- سایر فعالیت های مرتبط با غنی سازی

46-  ایران به تأمین دسترسی مدیریت شده منظم آژانس به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات انبار کالا ادامه می‌دهد.  چنین دسترسی‌، به همراه اطلاعات مورد توافق متقابل مربوط به آن، همچنین در پی یکی از اقدامات عملی توافق شده در ارتباط با چهارچوب همکاری توسط ایران تأمین شد. به عنوان بخشی از این دسترسی مدیریت شده، ایران همچنین موجودی قطعات روتور سانتریفیوژ که قرار است جایگزین سانتریفیوژهای خراب شوند را برای آژانس تأمین نمود. آژانس اطلاعات تأمین‌شده توسط ایران را تجزیه و تحلیل نموده است و طبق درخواست، اطلاعات تکمیلی اضافی دریافت کرده است. بر اساس تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات تأمین شده توسط ایران، و نیز طبق دسترسی مدیریت شده و دیگر فعالیت های راستی آزمایی انجام شده توسط آژانس، آژانس می تواند تایید کند که از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، تولید و مونتاژ روتور سانتریفیوژ با برنامه ایران برای جایگزینی سانتریفیوژهای خراب سازگار است.

E. فعالیت‌های بازفرآوری

47. ایران موظف است فعالیت‌های بازفرآوری خود را شامل تحقیق و توسعه، به حالت تعلیق درآورد. همانطور که قبلاً گزارش شده، ایران در ماه ژانویه سال 2014 اعلام کرد که «در طول مرحله اول بازه زمانی (شش ماه)، ایران در مراحل مربوط به فعالیت‌های بازفرآوری یا ساخت یک تأسیسات قادر به بازفرآوری مشغول نخواهد شد.» ایران در نامه‌ای به آژانس به تاریخ 27 آگوست 2014 خاطر نشان ساخته‌ است که این "اقدام داوطلبانه" در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک  (JPA) تمدید شده است.

48. آژانس نظارت خود را بر کاربرد سلول‌های داغ در راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تأسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن، ید و زینون (MIX) ادامه داده است. آژانس در تاریخ 15 نوامبر 2015 یک بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) را در رآکتور تحقیقاتی تهران و در تاریخ 14 نوامبر 2015 یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در تاسیسات MIX انجام داد. آژانس می‌تواند تأیید کند که هیچ‌گونه فعالیت جاری مرتبط با بازفرآوری در رآکتور تحقیقاتی تهران، تأسیسات MIX و دیگر تأسیساتی که آژانس در ایران به آنها دسترسی دارد، وجود ندارد.

F. پروژه‌های مرتبط با آب سنگین

49. ایران ملزم است کار بر روی تمامی پروژه‌های مرتبط با آب سنگین را به حالت تعلیق درآورد. ایران از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، نه هیچ‌گونه قطعات اصلی در رآکتور IR-40 نصب کرده و نه مجموعه‌های سوخت هسته‌ای برای رآکتور IR-40 در کارخانه تولید سوخت (FMP) تولید کرده ‌است.

50. رآکتور IR-40: رآکتور IR-40 که تحت پادمان آژانس قرار دارد، براساس اطلاعات طراحی ارائه شده به آژانس توسط ایران، به عنوان یک رآکتور تحقیقاتی متوسط آب سنگین 40 مگاواتی برای گنجایش 150 مجموعه سوخت حاوی اورانیوم طبیعی به شکل UO2 طراحی شده است.

51. آژانس در تاریخ 16 نوامبر 2015 میلادی یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) در رآکتور IR-40 انجام داد و مشاهده نمود که از زمان گزارش قبلی مدیرکل هیچ یک از قطعات اصلی باقیمانده رآکتور نصب نشده اند. همان گونه که قبلاً گزارش شده است، متعاقب یکی از اقدامات عملی توافق شده در ارتباط با «چهارچوب همکاری»، ایران در ماه آگوست 2014 یک رهیافت پادمانی برای رآکتور IR-40 را با آژانس نهایی کرد.

52. کارخانه تولید آب سنگین: کارخانه تولید آب سنگین (HWPP) تأسیساتی برای تولید آب سنگین با ظرفیت طراحی تولید سالانه 16 تن آب سنگین مخصوص رآکتور است.

53. همان‌گونه که قبلاً گزارش شد، اگر چه کارخانه تولید آب سنگین، تحت پادمان آژانس نیست اما در تاریخ 8 دسامبر 2013 موضوع دسترسی مدیریت شده از سوی آژانس قرار گرفت. در طول دوره دسترسی مدیریت شده، ایران همچنین اطلاعات مربوطه مورد توافق دو طرف را به آژانس ارائه داد. علاوه بر آن، دسترسی به محل ذخیره آب سنگین در تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) در اصفهان در فوریه 2014، آژانس را قادر ساخت تا مشخصات آب سنگین را تعیین نمایند.

G. تبدیل اورانیوم و تولید سوخت

54. ایران در تأسیسات تبدیل اورانیوم، کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP)، کارخانه تولید سوخت (FMP) و کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) در اصفهان شماری از فعالیت‌ها را به شرح ذیل انجام می‌دهد که با تعهدات آن مبنی بر تعلیق کل فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و طرح‌های مرتبط با آب سنگین مغایرت دارد، هر چند که تأسیسات مزبور تحت پادمان آژانس قرار دارند.

55. ایران از زمان شروع تبدیل و تولید سوخت در تأسیسات اعلام شده خود، اقداماتی را صورت داده است، از جمله اینکه:

  • 550 تن هگزافلورید اورانیوم طبیعی در تأسیسات تبدیل اورانیوم تولید کرده که 185 تن از آن به کارخانه غنی‌سازی سوخت انتقال یافته است.

  • 13.8 تن اورانیوم طبیعی به شکل UO2 را در تأسیسات تبدیل اورانیوم تولید کرده که 13.2 تن آن به کارخانه تولید سوخت انتقال یافته است.

  • مقادیر 8538 کیلوگرم هگزافلورید اورانیوم، 12 هزار و 689 کیلوگرم هگزافلورید اورانیوم غنی شده تا سطح 5 درصد اورانیوم-235 و 10 هزار و 769 کیلوگرم هگزافلورید اورانیوم ضعیف شده به کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده انتقال یافته است.

  • 4 هزار و 334 کیلوگرم UF6 غنی شده تا غنای 5% اورانیوم-235 را به فرآیند تبدیل تزریق کرده است.

  • 53 کیلوگرم از هگزافلورید اورانیوم غنی شده تا غنای 3.34 درصد اورانیوم-235 را به فرآیند تبدیل تحقیق و توسعه تزریق کرده است و 24 کیلوگرم اورانیوم را به شکل UO2 تولید نموده است.

  • 337.2 کیلوگرم از UF6 غنی شده تا غنای20% اورانیوم-235 را به فرآیند تبدیل در کارخانه تولید صفحه سوخت تزریق کرده و 162.8 کیلوگرم اورانیوم را به شکل U3O8 تولید کرده است.

  • 95.9 کیلوگرم اورانیوم را به شکل مایع، جامع و پسماند مواد سوختی به پروسه بازیابی اورانیوم خوراک دهی (تزریق) کرده است و 44.7 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8 استحصال کرده است.

  • 156 کیلوگرم اورانیوم تولید شده در کارخانه تولید صفحه سوختی به شکل U3O8 را برای ساخت مواد سوختی راکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار داده است.

56. تأسیسات تبدیل اورانیوم: تأسیسات تبدیل اورانیوم تأسیساتی تبدیلی برای تولید هم UF6  طبیعی و هم UO2 طبیعی از کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده تأسیسات تبدیل اورانیوم همچنین UF4 را از UF6 ضعیف شده، و قالب­های فلزی اورانیوم را از UF4 طبیعی و ضعیف شده تولید خواهد کرد.

57. از ژانویه 2014، ایران نه اورانیوم طبیعی به شکل UO2 را از طریق تبدیل کنسانتره سنگ اورانیوم‌ در تأسیسات تبدیل اورانیوم تولید کرده است و نه هر گونه اورانیوم طبیعی به شکل UO2 را از تأسیسات تبدیل اورانیوم به کارخانه تولید سوخت منتقل کرده است.

58. همانطور که قبلاً گزارش شد، ایران در حال اجرای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در تأسیسات تبدیل اورانیوم بر روی بازیافت اورانیوم از پسماندهای مایع و جامد ناشی از فعالیت‌های تبدیل در این تأسیسات می‌باشد. آژانس در تاریخ 15 نوامبر سال 2015، مشاهده نمود که بازیافت اورانیوم از چنین پسماندهای مایعی در جریان است. از زمان گزارش پیشین مدیرکل آژانس، ایران انجام تحقیق و توسعه بر روی تولید UO2 را در تأسیسات تبدیل اورانیوم با استفاده از مواد UO2F2 با غنای پایین و طبیعی تولید شده در کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی‌شده، آغاز کرده است.

59. در نتیجه راستی‌آزمایی فیزیکی موجودی (PIV) که توسط آژانس در تأسیسات تبدیل اورانیوم در فاصله زمانی تاریخ 13 تا 17 ژوئن 2015 انجام شد، آژانس، با عدم قطعیت اندازه‌گیری طبیعی مرتبط با چنین تأسیساتی، موجودی اعلام شده توسط ایران در تاریخ 12 ژوئن سال 2015 را تأیید کرد.

60. کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP): این کارخانه تأسیساتی برای تبدیل UF6 غنی شده تا غنای 5% اورانیوم U-235 به  پودر UO2 می باشد. همان­گونه که قبلاً گزارش شده ‌است، ایران در ماه می 2014، فعالیت این تأسیسات را با استفاده از اورانیوم طبیعی آغاز نمود. به عنوان بخشی از این فعالیت، ایران تا تاریخ 9 نوامبر 2015 میلادی، در مجموع 6319 کیلوگرم UF6 طبیعی را به فرآیند تبدیل تزریق کرده و 1828.8 کیلوگرم اورانیوم به شکل دی اکسید اورانیوم (UO2) را تولید کرده است. از زمان شروع فعالیت این کارخانه در جولای 2014، و تا 9 نوامبر 2015 ایران 4334 کیلوگرم UF6 غنی شده تا غنای 5% اورانیومU-235 را برای تولید دی اکسید اورانیوم (UO2) به فرآیند تبدیل تزریق کرده و 2330 کیلوگرم اورانیوم به شکل دی اکسید اورانیوم تولید کرده است.

61. از زمان گزارش پیشین مدیرکل آژانس، ایران تزریق هگزافلورید اورانیوم ضعیف شده به فرایند تبدیل در کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده و، تا تاریخ 9 نوامبر 2015، مجموع 8 هزار و 650 کیلوگرم از این اورانیوم به فرایند تبدیل تزریق کرده و 5 هزار و 839 کیلوگرم اورانیوم به شکل UO2F2 تولید کرده است.

62. در نتیجه راستی‌آزمایی فیزیکی موجود انجام شده توسط آژانس در تاریخ 4 تا 6 آوریل 2015 در تأسیسات پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده، آژانس، با عدم قطعیت اندازه‌گیری طبیعی مرتبط با چنین تأسیساتی، موجودی اعلام شده توسط ایران در تاریخ 3 آوریل 2015 را تأیید کرد.

63. کارخانه تولید سوخت (FMP): کارخانه تولید سوخت، تأسیساتی است که برای نیروگاه‌ها و رآکتورهای تحقیقاتی مجموعه های سوخت هسته ای تولید می کند (پیوست 3 را ملاحظه نمایید).

64. همانطور که قبلا گزارش شده بود، در فوریه سال 2015 ایران آژانس را از قصد خود برای انجام یک "آزمایش رسوب پذیری نمونه پودر UO2" (غنی شده و طبیعی) به شکل "قرص‌های UO2 نمونه VVER" که به همین منظور آنها را تولید می کند، مطلع ساخت. تا تاریخ 10 نوامبر 2015، آژانس راستی آزمایی نمود که تولید نمونه های قرص های دی اکسید اورانیوم (UO2) نوع LEU VVER در حال انجام است. آژانس همچنین قرص‌های LEU تولید شده در 7 میله سوختی با سطوح غنی سازی مختلف اسمبل کرده است، که برای درجه بندی اسکنر گامای میله سوختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

65. آژانس از تاریخ 11 تا 15 نوامبر 2015، یک بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در کارخانه تولید سوخت انجام داد و تایید کرد که ایران به توقف تولید مجموعه­های سوخت هسته ای با استفاده از دی اکسید اورانیوم طبیعی برای رآکتور IR-40 ادامه داده و این که همه مجموعه های سوختی که قبلاً تولید شده­ بودند در کارخانه تولید سوخت باقی مانده­اند.

66. کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP): کارخانه ساخت صفحه سوخت، تأسیساتی است که UF6 غنی شده تا غنای 20 درصد اورانیوم U-235 را به U3O8 تبدیل و مجموعه های سوخت ساخته شده از صفحات سوخت حاوی U3O8 را تولید می کند (پیوست 3 را ملاحظه نمایید).

67. همان گونه که قبلاً گزارش شد، ایران در ژانویه 2014 اعلام کرد که «در خلال مرحله اول بازه زمانی (شش ماه)، ایران اعلام می دارد که هیچ­گونه خط بازتبدیل برای بازتبدیل اکسید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235 به UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 وجود ندارد.» ایران در نامه‌ای به آژانس به تاریخ 27‌ آگوست 2014 خاطرنشان ساخت که این «اقدام داوطلبانه» در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک (JPA) تمدید شده است. آژانس در تاریخ 8 و 9 نوامبر 2015 یک مورد بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) از کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP)‌ انجام داد که طی آن تایید نمود که هیچ خط فرآوری در کارخانه برای بازتبدیل اکسید اورانیوم به UF6 وجود ندارد.

68. همان گونه که قبلاً گزارش شده است، ایران در مجموع میزان 2/337 کیلوگرم UF6 غنی شده تا غنای 20 درصد اورانیوم U-235 (6/227 کیلوگرم اورانیوم) را به فرآیند تبدیل کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP) تزریق نموده است. ایران تا تاریخ 7 نوامبر 2015 مقدار 8/162 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8 تولید و پسماندهای جامد و مایع حاوی 4/55 کیلوگرم اورانیوم ایجاد کرده ‌است. باقیمانده اورانیوم نیز که به فرآیند تزریق شده بود همچنان در فرآیند و در پسماند باقی مانده است.

69. ایران از مقدار 8/162 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8، ایران 68/125 کیلوگرم آن را برای ساخت اقلام سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) مورد استفاده قرار داده و 33 کیلوگرم پسماند تولید نموده است. باقیمانده اورانیوم در فرآیند و در پسماند باقی مانده است. ایران اعلام کرده است که از اقلام سوختی که با استفاده از 125.6 کیلوگرم اورانیوم تولید شده، اقلام سوختی حامل 17.3 کیلوگرم اورانیوم هستند.

70. ایران 95.9 کیلوگرم اورانیوم را به صورت مایع، جامد و پسماند اقلام سوختی وارد فرآیند احیای اورانیوم کرده که از آن 44.7 کیلوگرم اورانیوم در قالب U3O3 به دست آمده و 11.8 کیلوگرم اورانیوم هم به صورت پسماند مایع و جامع تولید شده است. تا تاریخ 7 نوامبر 2015، ایران 30.4 کیلوگرم اورانیوم از این 44.7 کیلوگرم را صرف ساخت اقلام سوختی برای رآکتور تحقیقاتی تهران کرده است. تا همان تاریخ، ایران بازیابی اورانیوم از پسماندهای مایع، جامع و اقلام سوختی در کارخانه ساخت صفحه سوخت را متوقف کرده است.

71. آژانس تایید نموده است که ایران تا تاریخ 7 نوامبر 2015 یک مجموعه سوخت آزمایشگاهی و 39 مجموعه سوخت از نوع رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) را در کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) تولید کرده است. تا تاریخ 15 نوامبر 2015، مجموعه سوخت آزمایشگاهی و تعداد 29 مورد از این مجموعه های سوخت شامل مجموعه آزمایشگاهی به رآکتور تحقیقاتی تهران  (TRR) ‌انتقال یافته است. 

H. ابعاد نظامی احتمالی

72. گزارشهای قبلی مدیر کل مسایل باقیمانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی را که لازم است ایران برای حل و فصل این مسایل انجام دهد را مشخص نموده اند. همانطور که در بالا نیز گفته شد(بخش B.1)، ایران و آژانس بر سر شفاف‌‌سازی مسائل باقیمانده قبلی و فعلی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران موافقت کردند، همانگونه که در ضمیمه گزارش 11 نوامبر مدیرکل (GOV/2011/65) آمده است. اقدامات مورد اشاره در نقشه راه تا 15 اکتبر بر اساس برنامه زمان‌بندی شده، انجام شده است. تا 15 دسامبر 2015، مدیرکل برای اقدام شورای حکام، ارزیابی نهایی از حل این موارد را آنگونه که در ضمیمه GOV/2011/65 آمده است، ارائه خواهد کرد.

.I اطلاعات طراحی

73. بر اساس مفاد موافقتنامه پادمان، ایران ملزم شده است تا مفاد کد اصلاحی 1/3 بخش عمومی ترتیبات فرعی در مورد ارائه زود هنگام اطلاعات طراحی را اجرا نماید. همانگونه که پیش از این (در بند 18) مورد اشاره قرار گرفت، ایران ذیل بند 8 ضمیمه شماره 5 برجام، اعلام کرده که کد اصلاحی 3.1 را که از روز اجرا، عملی می‌شود، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

J. پروتکل الحاقی

74. ایران ملزم به اجرای پروتکل الحاقی می باشد. همانگونه که پیش از این (در بند 18) گفته شد، ایران پیروی بند 8 ضمیمه شماره 5 برجام که از روز اجرا، اعمال می‌شود، به آژانس اعلام کرده که به صورت موقت، پرتکول الحاقی را در مورد توافق پادمانی خود اجرا می‌کند و این اجرا در انتظار تصویب مجلس (پارلمان) ایران باقی خواهد ماند.

75. اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران یک پیش نیاز ضروری برای آژانس می باشد تا بتواند به یک موقعیتی برسد که تضمین معتبری در باره عدم وجود مواد و فعالیتهای اعلام نشده در ایران ارائه نماید.

K. سایر موضوعات  

76. درتاریخ 15 نوامبر 2015 میلادی، آژانس تایید کرد که 22 مجموعه سوختی که در ایران تولید شده و حاوی اورانیومی که در ایران تا 20 درصد U-235  غنی سازی شده بود در قلب راکتور تحقیقاتی تهران (TRR)  قرار دارد. در همان تاریخ آژانس مشاهده نمود که مجموعه سوخت مدل آزمایشی کوچک IR-40  ( Mini IR-40 prototype‌ )در استخر ذخیره قرار داشت.

77. تا تاریخ 14 نوامبر 2015 میلادی، آژانس تایید نمود که یک صفحه سوخت (مانند آنچه در گزارشات قبلی مدیرکل اشاره شده) شامل ترکیبی از U3O8 (تا 20 درصد U-235  غنی شده) و آلومینیم، در تاسیسات مولیبدن، ید و زینون ( MIX  ) وجود داشت که برای فعالیتهای تحقیق و توسعه با هدف بهینه سازی تولید ایزوتوپ های مولیبدن 99 ، زنون 133 و ید 132 ( 99MO 133Xe و 132I (   مورد استفاده قرار گرفته است.

78. در تاریخ های 16 نوامبر 2015 میلادی ، آژانس یک مورد بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV)‌ در نیروگاه برق اتمی بوشهر انجام داد که در آن زمان رآکتور  با توان صد درصد اسمی خود در حال کار بود.

L. خلاصه:

79 . درحالی که آژانس به فعالیت های راستی آزمایی در خصوص عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و مکان های خارج از تاسیسات هسته ای اعلام شده از سوی ایران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه می دهد ، آژانس در وضعیتی قرار ندارد که اطمینان موثقی درباره فقدان فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده در ایران ارائه دهد، و بنا بر این نمی تواند نتیجه گیری نماید که تمامی مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز هستند.

80. در تاریخ 20 سپتامبر 2015 میلادی، مدیرکل با رئیس‌جمهور روحانی، معان رئیس‌جمهور صالحی و وزیر خارجه ظریف در خصوص اجرای نقشه راه مذاکره کرد. آنها همچنین در خصوص موارد مربوط به اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام، تبادل نظر کردند.

81. در تاریخ 20 سپتامبر 2015 میلادی، مدیرکل و معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها از منطقه مشخصی که مورد علاقه آژانس بود، در سایت پارچین دیدار کردند. نمونه‌های محیطی با فاصله‌ای بسیار کوتاه در روزهای قبل از این بازدید، گرفته شد.

82. اقدامات مربوط به نقشه راه تا تاریخ 15 اکتبر، بر اساس برنامه زمان‌بندی انجام شده است. تا 15 دسامبر 2015 میلادی، میرکل برای اقدام شورای حکام، ارزیابی نهایی از حل تمامی مسائل باقی‌مانده پیشین و فعلی را بر اساس مفاد ضمیمه GOV/2011/65 ارائه خواهد داد.

83. ایران به آژانس اطلاع داده که از روز اجرای برجام، پرتکول الحاقی خود را به صورت موقت و کد اصلاحی 3.1 را به صورت کامل، اجرا می‌کند.

84. در تاریخ 18 اکتبر 2015 میلادی، روز تصویب برجام فرا رسید.

85. آژانس آماده‌سازی‌های مربوط به راستی‌آزمایی و پایش تعهدات هسته‌ای ایران بر اساس برجام را آغاز کرده و راستی‌آزمایی و پایش گام‌هایی که ایران برای اجرای آن تعهدات آغاز کرده، در زمره همین اقدامات قرار می‌گیرد.

86. ‌آژانس به نظارت و راستی آزمائی در ارتباط با اقدامات مرتبط هسته ای مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA) به ترتیبی که تمدید شده، ادامه می دهد.

87. مدیرکل به گزارش دهی به طور مقتضی ادامه خواهد داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">