جشن ملّی! | پرونده‌ هسته‌ای

روشنگری پیرامون قلب واقعیت صورت گرفته در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران( آگاهی، آگاهی بخشی، مطالبه گری)

جشن ملّی! | پرونده‌ هسته‌ای

روشنگری پیرامون قلب واقعیت صورت گرفته در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران( آگاهی، آگاهی بخشی، مطالبه گری)

جشن ملّی! | پرونده‌ هسته‌ای

این وبلاگ در راستای افشای قلب واقعیت صورت گرفته در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و بیان حقایق در این زمینه، ایجاد شده است.
عمده تحلیل های این وبلاگ متعلق به جناب آقای دکتر خلیلی، استاد دانشگاه امام صادق(علیه السلام) می باشد.

آخرین نظرات

دریافت متن کامل تازه ترین گزارش آژانس درباره برنامه هسته ای ایران

متن اصلی(انگلیسی) را از اینجا دریافت کنید

این گزارش که روز 5 شهریور منتشر شده، نخستین گزارش پس از نهایی شدن برجام میان ایران و 1+5 است.

یک نکته مهم درباره این گزارش این است که توافق هسته ای تقریبا هیچ تغییری در لحن آژانس درباره ایران ایجاد نکرده است.

بسمه تعالی

 اجرای توافقنامه پادمانهای NPT و بندهای مرتبط با آن

در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران

 GOV/2015/50

27 اوت 2015

پنج شنبه، 5 شهریور 1394

 

گزارش مدیر کل

 

تحولات اصلی:

- در دوم ژوئیه 2015، مدیر کل برای پیشبرد کار در رابطه با حل و فصل مسائل باقیمانده، دیداری با رئیس جمهور اسلامی ایران آقای حسن روحانی و دبیر شورای عالی امنیت ملی آقای علی شمخانی داشت.

- در چهاردهم ژوئیه 2015، مدیر کل با آقای علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد، نقشه راهی برای شفاف سازی گذشته و حال مسائل باقیمانده در خصوص برنامه اتمی ایران امضا شد که در ضمیمه مدیر کل آژانس در گزارش نوامبر 2011 آورده شده بود.

- در چهاردهم ژوئیه 2015، 1+5 و ایران در خصوص برجام به توافق رسیدند.

- در بیستم ژوئیه 2015، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2231 را تصویب کرد که بر اساس آن، از مدیر کل آژانس بین الملی انرژی اتمی خواسته می شود راستی آزمایی ها و نظارت های لازم را در خصوص تعهدات هسته ای ایران برای اجرای کامل این تعهدات در طول برجام را به عهده بگیرد.

- در پانزدهم اوت 2015، به شکلی که در نقشه راه توافق شده بود، ایران توضیحات مکتوب و اسناد خود را درباره گذشته و حال مسائل باقیمانده ارائه کرد.

-در بیست و پنج اوت 2015، شورای حکام به مدیر کل اختیار لازم برای اجرای راستی آزمایی ها و نظارت لازم بر تعهدات هسته ای ایران که در برجام ذکر شده است، در خصوص تامین بودجه و همخوان با اجرای استانداردهای پادمانی آژانس، ارائه کرد.

- آژانس به ادامه اجرای نظارت و راستی آزمایی در رابطه با اقدامات هسته ای که در طرح اقدام مشترک آورده شده بودند، ادامه داد.

 

A. مقدمه

1. گزارش مدیر کل آژانس به شورای حکام و به موازات آن به شورای امنیت، درباره اجرای توافق پادمانهای ان پی تی و شروط مرتبط با آن در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط جمهوری اسلامی ایران است. این گزارش شامل اطلاعات از جمله مربوط به اجرای تدابیر تحت بیانیه مشترک درباره چارچوب همکاری (موسوم به چارچوب همکاری) و نقشه راه شفاف سازی گذشته و حال مسائل باقی مانده در خصوص برنامه اتمی ایران، طرح اقدام مشترک که دوباره تمدید شد، برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015) است.

2. شورای امنیت تایید کرده است که گامهای مورد نظر شورای حکام در قطعنامه هایش برای ایران الزام آور است. بندهای مرتبط با شش قطعنامه مذکور شورای امنیت طبق بند هفت منشور سازمان ملل متحد اتخاذ شده است، بر اساس مفاد آن قطعنامه ها الزام آور هستند.

3. این گزارش مربوط به تحولات از زمان گزارش پیشین مدیر کل (GOV/2015/34) و نیز مسائل باقیمانده هستند.

 

B. تحولات اخیر

B.1. شفاف سازی مسائل حل نشده

4. شورای حکام در قطعنامه نوامبر 2011 (GOV/2011/69) تاکید کرده است که بسیار ضروری است ایران و آژانس گفتگوهای خود را با هدف حل و فصل فوری همه مسائل اصلی باقیمانده با هدف شفاف سازی در خصوص این موضوعات از جمله دسترسی به همه اطلاعات، سایت ها، اسناد  و افراد در ایران تسریع بخشند. شورای حکام آژانس در قطعنامه خود در سپتامبر 2012 (GOV/2012/50) مقرر کرد که همکاری ایران با آژانس مستلزم این است که همه مسائل باقیمانده ضروری است و فوریت دارد تا اعتماد بین الملی به ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه اتمی ایران اعاده شود.

5. همانطور که پیشتر نیز گزارش شد، آژانس و ایران در یازدهم نوامبر 2013بیانیه مشترک چارچوب همکاری ها را امضا کردند (GOV/INF/2013/14). در چارچوب همکاری ها، آژانس و ایران برای همکاری بیشتر در خصوص فعالیت های راستی آزمایی آژانس برای حل وفصل همه مسائل گذشته و حال و دنبال کردن این فعالیت ها به شکل گام به گام توافق کردند. اقدامات اجرایی توافق شده در رابطه با چارچوب همکاری ها بین نوامبر 2013 و مه 2014 در ضمیمه یک فهرست شده اند.

از زمان گزارش پیشین مدیر کل، هیچ دیدار دیگری در خصوص این اقدامات اجرایی برگزار نشده است.

6. در دوم ژوئیه 2015، مدیر کل با آقای حسن روحانی رئیس جمهور و آقای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیشبرد کار در خصوص حل و فصل مسائل باقیمانده در خصوص برنامه اتمی ایران از جمله شفاف سازی در خصوص ابعاد احتمالی نظامی دیدار کردند.

7. در چهاردهم ژوئیه 2015، مدیر کل آژانس و آقای علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در وین برای دیدار و نقشه راه شفاف سازی مسائل باقیمانده گذشته و حال برنامه اتمی ایران را امضا کردند که در ضمیمه گزارش مدیر کل در نوامبر 2011 (GOV/2011/65) آورده شده است.

نقشه راه اقدامات ضروری که می بایست براساس چارچوب همکاری ها برای تسریع و تقویت همکاری ها و گفتگو بین آژانس و ایران با هدف حل و فصل مسائل باقیمانده تا پایان 2015 برای همه مسائل باقیمانده که تا کنون بین آژانس و ایران حل و فصل نشده اند، مشخص می کند (نقشه راه بار دیگر در ضمیمه 2 آورده شده است).

8. همانطور که در نقشه راه نیز توافق شد، در پانزدهم اوت 2015، ایران توضیحات مکتوب و اسناد مرتبط را در خصوص گذشته و حال مسائل باقیمانده ارائه کرد. آژانس در حال بازنگری در این اطلاعات است.

 

B.2. طرح مشترک اقدام

9. همانطور که پیشتر نیز گزارش شد، طرح مشترک اقدام میان چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و آمریکا (سه کشور اروپایی بعلاه سه کشور غیراروپایی) و ایران در 24 نوامبر 2013 امضا شد. طرح مشترک اقدام بیستم ژانویه 2014 ابتدا برای مدت شش ماه به اجرا درآمد. همانطور که گروه سه کشور اروپایی به علاوه سه کشور غیر اروپایی (گروه سه به علاوه سه) و ایران درخواست کرده بودند و شورای حکام نیز حمایت کرده بود (بر اساس بودجه فراهم شده)، آژانس فعالیتهای لازم نظارت و راستی آزمایی هسته ای مرتبط با طرح مشترک اقدام را اجرا کرد که از جمله آنها فعالیتهایی اضافه بر آن چیزی بود که قبلا طبق توافق پادمانی ایران و قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت انجام می شد. بیست و چهارم ژوئیه 2014، طرح مشترک اقدام تا بیست و چهارم نوامبر 2014 و بعد تا سی ام ژوئن 2015 تمدید شد. در سی ام ژوئن 2015، گروه 3+3 و ایران از آژانس خواستند به نمایندگی از 3+3 و ایران نظارت های مرتبط با نظارت ها و راستی آزمایی های مرتبط هسته ای براساس طرح مشترک اقدام تا اطلاع بعدی را ادامه بدهد.

10. از زمان گزارش پیشین مدیر کل، آژانس به اجرای نظارت ها و فعالیت های راستی آزمایی مرتبط با طرح اقدام مشترک را ادامه داده است. بودجه فعالیت های مرتبط با طرح مشترک اقدام به صورت داوطلبانه از سوی اعضا تامین شده است. دبیرخانه پیش بینی کرده است که این بودجه تا پایان سپتامبر 2015 به پایان می رسد و اعلام کرده است که برای ادامه فعالیت های مرتبط با طرح مشترک اقدام، نیاز به حفظ تامین بودجه دارد.

 

B.3.  برنامه جامع طرح مشترک اقدام

11. در چهاردهم ژوئیه 2015، گروه 3+3 و ایران روی برنامه طرح مشترک اقدام (برجام) توافق کردند. برجام تصریح می دارد نظر به کامل مشترک اقدام، اجرای کامل برجام باعث اطمینان از ماهیت کامل صلح آمیز برنامه اتمی ایران ایران خواهد شد.

مدیر کل از این توافق استقبال و تصریح کرده است که این امر باعث تسهیل هر چه بیشتر فعالیت راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران می شود. وی به کشورهای عضو آژانس اطلاع داده که ممکن است از آژانس خواسته شود بر اقدامات هسته ای تعیین شده در این توافق نظارت و راستی آزمایی کند و وی بعد از آن با شورای حکام در این خصوص و نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز آژانس رایزنی و در این خصوص گزارش کند.

 

B.4. قطعنامه 2231 شورای امنیت

12. در بیست ژوئیه 2015، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2231 را تصویب کرد که براساس آن از مدیر کل آژانس خواسته شده است اقدامات لازم برای راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران در مدت زمان برجام را صورت دهد. تاکید شده است که همکاری کامل ایران با آژانس برای قادر ساختن آن برای حل و فصل همه موضوعاتی که در گزارش آژانس آورده شده است، لازم است. همچنین درخواست شده است که آژانس و کمسیون مشترک در صورت لزوم در خصوص جزئیات برجام رایزنی و تبادل اطلاعات کنند.

 

B.5. نشست شواری حکام در 25 اوت 2015

13. در 25 اوت 2015، شورای حکام آژانس یادداشت گزارش مدیر کل آژانس در خصوص راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را دریافت کردند (2015) (GOV/2015/53 and Corr. 1)؛ که به مدیر کل آژانس اختیار اجرای راستی آزمایی ها و نظارت لازم بر تعهدات هسته ای تعیین شده در برجام و گزارش دهی براساس آن را در طول اجرای تعهدات براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت (2015) را براساس تامین بودجه و همخوان با فعالیت های استاندارد پادمانی آژانس را می دهد و به آژانس اجازه می دهد با کمسیون مشترک به شکلی که در گزارش آمده است، رایزنی و تبادل اطلاعات کند. مدیر کل در گزارش خود به شورای حکام اعلام کرد به شکلی که در برجام نیز آورده شده است، همه بندهای توافق با هماهنگی های خاص هستند و مشمول سابقه نمی شوند.

 

C. تاسیسات اعلام شده براساس پادمان توافقی

14. براساس پادمان های توافق شده، ایران هجده تاسیسات اعلام شده و 9 منطقه در خارج از تاسیسات را اعلام کرده است که مواد هسته ای به صورت مرتب در آنها استفاده می شود (LOFs) (ضمیمه 3). هر چند که برخی از فعالیت های خاص ایران در برخی از تاسیسات با قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت به شکلی که در ذیل می آید، مغایرت دارد، آژانس به راستی آزمایی خود برای اعلام عدم انحراف در مواد هسته ای در این تاسیسات و مناطق خارج از تاسیسات ادامه می دهد.

 

D. فعالیت های مرتبط با غنی سازی

15. ایران فعالیت های مرتبط با غنی سازی را در سایت های اعلام شده که در ذیل اشاره می شوند، برغم خواست های قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت برای تعلیق این فعالیت ها ادامه می دهد.

با این حال، از بیستم ژانویه 2014، ایران UF6 غنی شده بالای پنج درصد اورانیوم 235 را تولید نکرده و همه ذخایر اورانیوم UF6 غنی شده تا بیست درصد اورانیوم 235 را با رقیق سازی یا تبدیل به اکسید اورانیوم، فراوری کرده است (به ضمیمه 4 مراجعه شود).

همه فعالیت های غنی سازی در مراکز اعلام شده تحت پادمان های آژانس، و همه مواد هسته ای، آبشارهای نصب شده، ایستگاه های تزریق و خروج در این تاسیسات تحت نظارت و پایش آژانس قرار دارند.

16. ایران اعلام کرده است که هدف از تولید UF6 تا پنج درصد اورانیوم 235 تولید سوخت برای تاسیسات اتمی این کشور است. از زمان شروع غنی سازی اورانیوم در تاسیسات خود، این کشور 15651/4 کیلوگرم UF6 تا پنج درصد اورانیوم 235 (714/7 کیلوگرم بیشتر از گزارش پیشین مدیر کل آژانس) تولید کرده است که از این میان، 7845 کیلوگرم (869/3 کیلوگرم کمتر از گزارش پیشین مدیر کل) در شکل UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم 235 باقیمانده اند و الباقی فراوری شده اند (به ضمیمه 4 مراجعه شود).

 

D.1. نطنز

17. کارخانه غنی سازی سوخت(FEP). کارخانه غنی سازی برای تولید اورانیوم با غنای پایین (LEU) است و نخستین بار در سال 2007 عملیاتی شد. بر اساس اطلاعات طراحی که ایران ارائه کرده است، هشت واحد هر کدام شامل هجده آبشار سانتریفوژ برای سالن تولید A در نظر گرفته شده است؛ در مجموع بیست و پنج هزار سانتریفوژ در 144 آبشار. هم اکنون یک واحد سانتریفوژ های IR-2m، پنج واحدIR-1 دارد و دو واحد دیگر بدون سانتریفوژ است. ایران قرار است اطلاعات طراحی سالن B را در اختیار آژانس قرار دهد. آژانس تایید می کند سالن تولید B بدون سانتریفوژ است. ایران اطلاعات طراحی مربوط به سالن B را ارائه نکرده است. آژانس به راستی آزمایی درباره اینکه سالن B سانتریفوژی ندارد، ادامه می دهد.

18. در واحدی که سانتریفوژهایIR-2m دارد تا بیست و دوم او ت 2015 اوضاع در مقایسه با گزارش پیشین دبیرکل تغییر نکرده است: شش آبشار مشتمل بر سانتریفوژهای IR-2m به طور کامل نصب شده است؛ هیچ کدام از آبشار ها با UF6 طبیعی تغذیه نشده است و کارهای مقدماتی نصب دوازده آبشار سانتریفوژهای IR-2m به پایان رسیده است.

19. در پنج واحدی که شامل سانتریفوژهای IR-1است تا هفدهم مه 2015 اوضاع در مقایسه با گزارش پیشین مدیرکل آژانس تغییر نکرده است: نود آبشار به طور کامل نصب شده است و از این تعداد پنجاه و چهار عدد با UF6 طبیعی تغذیه شده است. همانطور که پیش تر گزارش شد، کار مقدماتی نصب 36 آبشار مشتمل بر سانتریفوژ های IR-1در دو واحد بدون سانتریفوژ به پایان رسیده است.

20. تا هفتم اوت 2015، ایران صد و هفتاد و 2375 کیلوگرم UF6 طبیعی به آبشارهای کارخانه غنی سازی سوخت(FEP) از زمان شروع به کار در 2007 تزریق و در مجموع 1556 کیلوگرم UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم 235 را تولید کرده است.

21. تا تاریخ بیست و چهارم نوامبر 2014، ایران 4118 کیلوگرم از UF6 غنی شده را تا دو درصد از اورانیوم 235 رقیق کرده است.

22. براساس بررسی نمونه های محیطی برداشته شده در کارخانه غنی سازی سوخت(FEP) و دیگر فعالیت های راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این مرکز براساس اعلام ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی ارائه شده فعالیت می کند.

23. تاسیسات آزمایشی غنی سازی سوخت: تاسیسات آزمایشی غنی سازی سوخت، و تاسیسات تحقیق و توسعه در اکتبر 2003 به بهره برداری رسید. این تاسیسات می تواند شش آبشار را در خود جای دهد و بین محوطه ای که در حال حاضر برای تولید UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم 235 (آبشار یک و شش) به کار می رود و حوزه تحقیق و توسعه (آبشار دو، سه، چهار و پنج) تقسیم شده است.

24. محوطه تولید: همانطور که در گزارش قبلی مدیرکل آژانس ذکر شد، از زمان اجرایی شدن طرح اقدام مشترک، ایران تزریق یو اف شش غنی شده تا 5 درصد و دویست و سی و پنج به آبشارهای یک و شش را متوقف کرده است و در عوض، یو اف شش طبیعی به آنها تزریق می کند. از زمان اجرای طرح مشترک اقدام، ایران آبشارهای یک و شش را به صورت شاکله متصل شده به کار نگرفته است.

25. بین 20 ژانویه 2014 تا نوزدهم اوت 2015، ایران 1425/2 کیلوگرم UF6 طبیعی به آبشارهای یک و شش در تاسیسات آزمایشی غنی سازی سوخت تزریق و در مجموع، 135/2 کیلوگرم UF6 طبیعی غنی شده تا پنج درصد اورانیوم 235 را تولید کرده است.

26. در نامه ای به تاریخ نوزدهم اوت 2015، ایران به آژانس اطلاع داد که در نظر دارد طرح آزمایشی شامل تزریق اورانیوم ضعیف شده به آبشارهای یک و شش را صورت دهد. در بیست دوم اوت 2015، آژانس تایید کرد که ایران کار تزریق آبشار شش را با UF6 ضعیف شده شروع کرده است و آبشار یک نیز تحت خلاء قرار دارد.

27. تحقیق و توسعه: از زمان گزارش پیشین مدیر کل، ایران به صورت متناوب UF6 طبیعی را در سانتریفوژهای IR-1، IR-2m، IR-4 و IR-6 صورت داده است، گاه به صورت ماشین های جدگانه و گاه به صورت آبشار در اندازه های متفاوت. آژانس تایید می کند که سانتریفوژهای IR-5و یک نوع از سانتریفوژ IR-8بدون هیچ اتصالی در محل قرار دارند.

28. بین هجدهم ماه مه 2015 و هفدهم اوت 2015، میزان تقریبی 432/2 کلیوگرم UF6 طبیعی به سانتریفوژهای در حوزه تحقیق و توسعه تزریق شدند ولی هیچ اورانیوم با غنای کمی از آن به عنوان محصول خارج نشد و پسماند در پایان فرایند، دوباره ترکیب گردید.

29. بر اساس نتایج تحلیل نمونه های محلی گرفته شده از تاسیسات آزمایشی غنی سازی سوخت و دیگر فعالیت های راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تاسیسات براساس پرسشنامه اطلاعات طراحی که ایران ارائه کرده است، فعالیت می کند.

 

D.2. فردو

30. تاسیسات غنی سازی سوخت فردو: تاسیسات غنی سازی سوخت فردو مرکز غنی سازی سانتریفوژی است که در حال حاضر برای تولید UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم 235 به کار می رود. این تاسیسات که نخستین بار سال 2011 راه اندازی شد به شکلی طراحی شده است که 2976 سانتریفیوژ را در 16 آبشار شامل می شود و بین واحد یک و واحد دوتقسیم شده است. تاکنون همه سانتریفیوژهای نصب شده‏ از نوع  IR-1است.

31. همانطور که پیشتر نیز گزارش شد، از زمان اجرای طرح مشترک اقدام، ایران تزریق UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم 235 را به چهار آبشار واحد دو را که پیشتر با این هدف استفاده می شد متوقف و به جای آن UF6 طبیعی تزریق کرده است. ایران همچنین این آبشارها را به صورت شاکله متصل به هم در این دوره مورد استفاده قرار نداده است. تا بیست و سوم اوت 2015، هیچکدام از دوازده آبشار در تاسیسات غنی سازی فردو با UF6 تزریق نشده اند.

32. براساس راستی آزمایی فیزیکی موجودی که آژانس بین 24 ژانویه و هشتم فوریه 2015 انجام داد، تایید می کند که با در نظر گرفتن برخی خطاها که معمولا در چنین تاسیساتی وجود دارند، موجودی مواد هسته ای براساس اعلام ایران در بیست و چهارم ژانویه 2015 است.

33. بین بیست ژانویه 2014 تا هشتم اوت 2015، ایران 3680/2  کیلوگرم UF6 طبیعی به آبشار مرکز غنی سازی سوخت فردو تزریق و میزان کلی 344/6  کلیوگرم UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم 235 را تولید کرده است.

34. براساس نتایج تحلیل نمونه های گرفته شده محیطی در مرکز غنی سازی سوخت فردو دیگر فعالیتهای راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسید که تاسیسات براساس اعلام ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی فعالیت می کند.

 

D.3.  دیگر فعالیت های مرتبط با غنی سازی

35. ایران کماکان دسترسی مدیریت شده مستمر به کارگاه های سوار کردن سانتریفوژ ها (اسمبلی)، کارگاه های تولید روتور سـانتریفوژها و تاسیسات ذخیره سازی را به آژانس ارائه می دهد. این دسترسی ها و همچنین اطلاعات مربوطه که مورد توافق دو طرف قرار گرفته است، بر طبق یکی از اقدامات عملی در ارتباط با چارچوب همکاری نیز از سوی ایران ارائه گردیده است (ضمیمه یک را ببینید). ایران همچنین به عنوان بخشی از این دسترسی مدیریت شده، موجودی مجموعه‌های روتور سانتریفوژ را که باید جایگزین سانتریفوژهای از کار افتاده شود به آژانس ارائه داده است. آژانس اطلاعات ارائه شده از سوی ایران را ارزیابی کرده و بنا به درخواست، توضیحات اضافی نیز دریافت نموده است. از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، آژانس بر اساس ارزیابی همه اطلاعاتی که از سوی ایران ارائه شده و دسترسی مدیریت شده و سایر اقدامات راستی آزمایی که انجام داده است، می تواند تایید نماید که از زمان اجرائی شدن برنامه اقدام مشترک، تولید و سوار کردن روتور سانتریفوژ با برنامه ایران برای جایگزینی سانتریفوژهای آسیب دیده آن همخوانی دارد.

 

E. فعالیت های بازفرآوری

36. ایران بر اساس قطعنامه های مرتبط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد ملزم است فعالیت های بازفراوری خود از جمله فعالیت های تحقیق و توسعه را به حال تعلیق درآورد. همانطور که قبلا گزارش شده است، ایران در ژانویه سال 2014 اعلام کرد که در اولین دوره شش ماهه به فعالیت های بازفراوری یا ساخت تاسیساتی که قادر به بازفراوری باشد مبادرت نمی کند. ایران در نامه ای در تاریخ 27 اوت سال 2014 به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، طرح های داوطلبانه در راستای تمدید طرح مشترک اقدام تمدید شده است.

37. آژانس بین المللی انرژی اتمی به نظارت بر استفاده از سلول های داغ در رآکتور تحقیقاتی تهران و تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدنیوم، ید و زنون ادامه داده است. آژانس هجدهم اوت 2015 ماموریت راستی آزمایی فیزیکی موجودی و راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در رآکتور تحقیقاتی تهران و در نوزدهم اوت سال 2015 ماموریت راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در تاسیسات ترکیبی مولیبدنیوم، ید و زنون انجام داده است. آژانس می تواند تایید کند که هیچ فعالیت مرتبط با بازفراوری در رآکتور تحقیقاتی تهران، تاسیسات ترکیبی مولیبدنیوم، ید و زنون و دیگر تاسیسات این کشور که آژانس به آنها دسترسی دارد، در جریان نیست.

 

F. طرح های مرتبط با آب سنگین

38. ایران می بایست براساس قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد، کار بر روی طرح های مرتبط با آب سنگین خود را به حال تعلیق درآورد. با این حال از زمان اجرایی شدن طرح مشترک اقدام، ایران هیچ مولفه اصلی را در ر آکتور آی آر- 40 نصب نکرده و تاسیسات مونتاژ سوخت مصرفی برای رآکتور آی آر- 40 در تاسیسات تولید سوخت دایر نکرده است.

39. رآکتور آی آر - 40: رآکتور آی آر - 40 که تحت پادمان های آژانس قرار دارد یک رآکتور تحقیقاتی اصلاح شده آب سنگین 40 مگاواتی است که با ظرفیت پذیرش 150 مجتمع سوخت از اورانیوم طبیعی به شکل دی اکسید اورانیوم در آن طراحی شده است.

40. آژانس بین المللی انرژی اتمی هفدهم اوت سال 2015 یک ماموریت راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در رآکتور آی آر - 40 انجام داد و متوجه شد هیچ یک از مولفه های اصلی باقی مانده این رآکتور از زمان گزارش قبلی مدیرکل آژانس نصب نشده است. همانطور که پیشتر گزارش شده است، متعاقب یکی از طرح های عملی مورد توافق در ارتباط با چارچوب همکاری، ایران در اوت سال 2014 با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره یک رویکرد پادمانی درخصوص رآکتور آی آر 40 به نتیجه رسیده است.

41. تاسیسات تولید آب سنگین: تاسیسات تولید آب سنگین تاسیساتی برای تولید آب سنگین با ظرفیت طراحی تولید سالانه 16 تن آب سنگین مخصوص رآکتور است.

42. همانطور که پیشتر گزارش داده شد با اینکه تاسیسات تولید آب سنگین تحت پادمان های آژانس قرار ندارد، اما آژانس از 8 دسامبر 2013 دسترسی مدیریت شده ای به این تاسیسات دارد. در خلال دسترسی مدیریت شده، ایران اطلاعات مرتبط مورد توافق دو طرف را به آژانس ارائه کرده است. علاوه بر این، دسترسی به محل ذخیره سازی آب سنگین در تاسیسات تبدیل اورانیوم در اصفهان در فوریه سال 2014، آژانس را قادر به تعیین مشخصه های این آب سنگین کرد.

 

G. تبدیل اورانیوم و ساخت سوخت

43. ایران در حال فعالیت هایی در تاسیسات تبدیل اورانیوم، تاسیسات پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده، تاسیسات تولید سوخت و تاسیسات ساخت صفحه های سوختی در اصفهان است که مغایر با تعهدات این کشور درخصوص تعلیق همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی و طرح های مرتبط با آب سنگین است. این در حالی است که این تاسیسات تحت پادمان های آژانس قرار دارند.

44. از زمانی که ایران تبدیل و ساخت سوخت در تاسیسات اعلام شده خود را آغاز کرده، این کشور موارد ذیل را در اختیار دارد:

  • تولید 550 تن هگزافلوراید اورانیوم طبیعی در تاسیسات تبدیل اورانیوم که 185 تن از آن به تاسیسات غنی سازی سوخت منتقل شده است.

  • ایران 13.8 تن اورانیوم طبیعی به شکل دی اکسید اورانیوم در تاسیسات تبدیل اورانیوم تولید کرده که از این میزان 13.2 تن به تاسیسات تولید سوخت منتقل شده است.

  • 6334 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم را به تاسیسات پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده منتقل کرده است. علاوه بر این 6560 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم تا 5 درصد غنی شده اورانیوم - 235 از تاسیسات غنی سازی سوخت به کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده منتقل شده است.

  • 4304 کیلوگرم از هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا پنج درصد یو - 235 را در فرایند تبدیل در تاسیسات پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده تزریق کرده است.

  • 53 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم 3.34 درصد اورانیوم - 235 را به روند تبدیل تحقیق و توسعه در تاسیسات تبدیل اورانیوم تزریق کرده و 24 کیلوگرم اورانیوم را به شکل دی اکسید اورانیوم درآورده است.

  • 337.2 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم 20 درصد غنی شده یو - 235 را در فرایند تبدیل تاسیسات ساخت صفحات سوختی تزریق کرده و 162.8 دهم کیلوگرم اورانیوم به شکل  U3O8تولید کرده است.

  • 121.8 کیلوگرم اورانیوم به شکل تری اورانیوم اکتاکسید U3O8را که در تاسیسات تولید صفحه سوخت تولید شده، برای تولید اقلام سوختی در رآکتور تحقیقاتی تهران مصرف کرده است.

    45. تاسیسات تبدیل اورانیوم: تاسیسات تبدیل اورانیوم یک تاسیسات تبدیل برای تولید هگزافلوراید اورانیوم طبیعی و دی اکسید اورانیوم طبیعی از کنستانتره سنگ اورانیوم است. طبق برنامه ریزی انجام شده، تاسیسات تبدیل اورانیوم، از هگزافلوراید اورانیوم مصرفی، یو اف 4 و همچنین شمش فلز اورانیوم از یو اف چهار مصرفی و طبیعی تولید می کند.

    46. ایران از ژانویه 2014 اورانیوم طبیعی به شکل دی اکسید اورانیوم از طریق فرایند تبدیل کنستانتره سنگ اورانیوم در تاسیسات تبدیل اورانیوم تولید نکرده و همچنین این کشور هیچ اورانیوم طبیعی را به شکل دی اکسید اورانیوم از تاسیسات تبدیل اورانیوم به تاسیسات تولید سوخت منتقل نکرده است.

    47.همانطور که پیشتر گزارش شده است، ایران فعالیت های تحقیق و توسعه را در تاسیسات تبدیل اورانیوم برای دست آوردن اورانیوم از ضایعات مایع و جامد حاصل از فعالیت های تبدیل در تاسیسات تبدیل اورانیوم به انجام می رساند. آژانس در 23 ژوئن 2015 اعلام کرد استحصال اورانیوم از ضایعات مایع حاصل از فعالیت های تبدیل در تاسیسات تبدیل اورانیوم در ایران در جریان است.

    48. آژانس بین المللی انرژی اتمی در سیزده و هفدهم ژوئن 2015 فعالیت های مرتبط با ارزیابی موجودی فیزیکی در تاسیسات تبدیل اورانیوم را براساس اعلام ایران در دوازدهم ژوئن 2015 را انجام داده است. نتایج مربوط به ارزیابی موجودی فیزیکی در حال ارزیابی است.

    49. تاسیسات پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده: تاسیسات پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده تاسیساتی برای تبدیل هگزافلوراید اورانیوم پنج درصد غنی شده یو - 235 به پودر دی اکسید اورانیوم است.

    همانطور که قبلا گزارش داده شده است ایران در ماه مه سال 2014 با استفاده از اورانیوم طبیعی راه اندازی این تاسیسات را آغاز کرده است.

    ایران در هفدهم اوت 2015 در بخشی از عملیات راه اندازی این تاسیسات، در کل 6319 کیلوگرم هگزافلوراید طبیعی را در فرایند تبدیل تزریق کرده و 1828.8 کیلوگرم اورانیوم به شکل دی اکسید اورانیوم تولید کرده است.

    از زمان آغاز فعالیت این تاسیسات در ژوئیه سال 2014 تا هفدهم اوت 2015، ایران 4304 کلیوگرم UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم 235 به فرایند تبدیل برای تولید دی اکسید اورانیوم تزریق و 465/8 کیلوگرم اورانیوم را در شکل دی اکسید اورانیوم تولید کرده است.

    50. آژانس همچنان در حال ارزیابی نتایج ارزیابی راستی آزمایی موجودی فیزیکی انجام شده در این مرکز بین چهارم و و ششم آوریل 2015 است.

    51. تاسیسات تولید سوخت: تاسیسات تولید سوخت، تاسیساتی برای ساخت مجتمع های سوخت هسته ای برای استفاده برای پودر و رآکتورهای تحقیقاتی است (ضمیمه 3).

    52. ایران در 21 فوریه 2015 در نامه ای آژانس بین المللی انرژی اتمی را از قصد خود برای انجام آزمایش قابلیت همجوشی پودر نمونه دی اکسید اورانیوم (غنی شده و طبیعی) به شکل  قرص های دی اکسید اورانیوم از نوع رآکتور VVERمطلع کرد که برای این هدف تولید خواهند شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفدهم اوت 2015 تولید سه دسته نمونه از قرص های دی اکسید اورانیوم طبیعی و به شکل اورانیوم کمتر غنی شده از نوع رآکتور VVER را تایید کرد.

    53. آژانس بین المللی انرژی اتمی در هجده اوت 2015 یک بازرسی و راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در تاسیسات تولید سوخت انجام داد و تایید کرد ایران به توقف تولید مجتمع های سوخت هسته ای با استفاده از دی اکسید اورانیوم برای رآکتور آی آر - 40 ادامه داده است و همه مجتمع های سوختی که پیشتر تولید کرده بود در تاسیسات تولید سوخت باقی مانده است.

    54. تاسیسات ساخت صفحات سوختی: تاسیسات ساخت صفحات سوختی، تاسیساتی برای تبدیل هگزافلوراید اورانیوم غنی شده بیست درصد یو - 235 به U3O8و تولید مجتمع های سوختی ساخته شده از صفحات سوختی حاوی U3O8است (ضمیمه 4).

    55. همانطور که پیشتر گزارش شده، ایران در ژانویه 2014 اعلام کرد این کشور در اولین گام دوره شش ماهه هیچ خط تبدیل دوباره برای تبدیل مجدد اکسید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد یو - 235 به هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد یو - 235 ندارد.

    ایران در 27 اوت 2014 در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد این اقدام داوطلبانه در راستای تمدید طرح مشترک اقدام صورت گرفته است. آژانس بین پانزدهم تا نودهم اوت 2015 یک ماموریت بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی در تاسیسات ساخت صفحات سوختی انجام داده و تایید کرده است خط فراوری در این تاسیسات برای تبدیل مجدد اکسید اورانیوم به هگزافلوراید اورانیوم وجود ندارد.

    56. همانطور که پیشتر گزارش داده شد، ایران 337.2 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم 20 درصد غنی شده یو - 235 (227.6 کیلوگرم اورانیوم) را در فرایند تبدیل تاسیسات ساخت صفحات سوختی تزریق کرده است. ایران تا نوزدهم اوت 2015، 162.8 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8تولید کرده و ضایعات مایع و جامع حاوی 55.4 کیلوگرم اورانیوم تولید کرده است.

    باقی مانده این اورانیوم که در این فرایند تزریق شده بود در این فرایند و به صورت پسماند باقی می ماند.

    ایران از 162.8 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8، صد و بیست و یک ممیز هشت دهم کیلوگرم را برای تولید اقلام سوختی رئاکتور تحقیقاتی تهران استفاده و سی و یک کیلوگرم پس ماند تولید کرده است.

    57. آژانس بین المللی انرژی اتمی در 19 مه 2015 اعلام کرد خطوط فراوری احیای اورانیوم از پسماندهای مایع و جامد در تاسیسات تولید صفحه سوخت هنوز عملیاتی نشده است و ایران همواره به فعالیت های تحقیق و توسعه مرتبط با احیای اورانیوم از پسماند جامد ادامه داده است.

    58. آژانس تایید کرده است ایران تا نوزدهم اوت 2015 یک مجتمع سوخت آزمایشی و 34 مجتمع سوخت از نوع رآکتور تحقیقاتی تهران در تاسیسات تولید صفحه سوخت تولید کرده است.

    سی مورد از این مجتمع های سوختی از جمله این مجتمع آزمایشی (تجربی) به رآکتور تحقیقاتی تهران منتقل شده است.

     

    H . ابعاد نظامی احتمالی

    59. گزارش های قبلی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مسائل حل نشده مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی را که لازم است ایران برای حل و فصل آنها انجام دهد، مشخص کرده است. آژانس همچنان درباره احتمال وجود فعالیت های مرتبط هسته ای افشا نشده در ایران که سازمان های نظامی در آن مشارکت داشته باشند از جمله فعالیت های مرتبط با تولید خرج هسته ای برای یک موشک نگران است. ایران ملزم به همکاری کامل با آژانس درباره همه مسائل حل نشده به ویژه آن دسته از مسائلی است که نگرانی ها را درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران افزایش می دهد. این اقدامات شامل دسترسی بدون تاخیر به همه تاسیسات، تجهیزات، افراد و اسناد درخواستی آژانس است.

    60. ضمیمه گزارش نوامبر2011 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (GOV/2011/65) ارزیابی مفصلی را درباره اطلاعات دردسترس آژانس در آن زمان ارائه کرده است که نشان می دهد ایران فعالیت هایی را انجام داده که به تولید یک وسیله انفجاری هسته ای مربوط است. آژانس این اطلاعات را به طور کلی معتبر ارزیابی کرده است. آژانس از نوامبر 2011 که ارزیابی های مندرج در این ضمیمه را تایید کرده، اطلاعات بیشتری به دست آورده است.

    61. ایران در فوریه سال 2012 نگرانی های آژانس را که عمدتا آنها را بر مبنای اتهامات بی اساس تلقی کرده بود، رد کرد و در اوت 2014 اعلام کرد بخش اعظم مسائل مندرج در این ضمیمه اتهام است و شایسته بررسی نیست.

    62.همانطور که در بالا (پاراگراف 7) نشان داده شد در چهاردهم جولای دوهزار و پانزده،آژانس و ایران با نقشه راه برای شفاف سازی مسائل حل نشده گذشته و حال مربوط به برنامه هسته ای ایران همانطور که در ضمیمه گزارش مدیر کل در نوامبر دوهزار ویازده (GOV/2011/65) بیان شده است، موافقت کردند.

    63. از زمان گزارش قبلی مدیر کل، آژانس همچنان در محل خاص درسایت پارچین از طریق تصویر ماهواره ای حضور خودروها،تجهیزات و مواد ساخت و ساز احتمالی را مشاهده کرده است.

    علاوه بر این، توسعه کمی در یک ساختمان موجود به لحاظ ساخت و ساز انجام شده است. همانطور که قبلا گزارش شد، فعالیت هایی که در این محل از فوریه دوهزار و دوازده روی داده است احتمالا توانایی آژانس برای راستی آزمایی موثر را تضعیف کرده است.

    اجرای کامل و به موقع بخش های مربوطه نقشه راه برای شفاف سازی مسائل مربوط به این محل در پارچین حیاتی است.

     

    I. اطلاعات طراحی

    64. براساس مفاد پادمان های هسته ای و قطعنامه های مربوط شورای حکام و شورای امنیت، ایران ملزم به اجرای مفاد کد اصلاحی 3.1 مربوط به بخش عمومی توافقات فرعی مربوط به ارائه سریع اطلاعات طراحی است.

    براساس برنامه جامع اقدام مشترک، ایران موافقت کرده است تا به آژانس اطلاع دهد که به صورت کامل کد اصلاحی 3.1 را تا زمانی که توافق پادمان ها اجرا می شود، اجرا خواهد کرد.

     

    J. پروتکل الحاقی

    65.براساس مفاد توافق پادمان ها و قطعنامه های مربوطه شورای حاکم و شورای امنیت، ایران لازم است پروتکل الحاقی را اجرا کند.براساس برنامه جامع اقدام مشترک،‌ایران اجرای موقت پروتکل الحاقی را براساس توافق پادمان های خود مطابق با ماده هفدهم (b) پروتکل الحاقی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع خواهد داد که در انتظار برای اجرا است و متعاقبا ایران بدنبال تصویب و اجرای آن مطابق با قوانین مربوط به رئیس جمهور و مجلس خواهد رفت.

    66. اجرای پروتکل الحاقی به وسیله ایران شرط حیاتی برای آژانس است تا بتواند به موضعی برسد که بتواند تضمین معتبر درباره فقدان مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران ارائه کند.

     

    K. موضوعات دیگر

    67. آژانس بین المللی انرژی اتمی در 18 اوت 2015 بیست ویک اسمبلی سوخت را تایید کرد که در ایران تولید شده بود و حاوی اورانیوم غنی شده در ایران تا بیست درصد U-235 در مرکز راکتور تحقیقاتی تهران بود. در همان تاریخ،آژانس مشاهده کرد که اسمبلی سوخت مدل اولیه مینی IR-40 در استخر ذخیره سازی بود.

    68.همانطور که آژانس در نوزدهم اوت دوهزار و پانزده تایید کرد یک صفحه سوخت ( همان که در گزارش قبلی مدیر کل نیز نشان داده شد) حاوی ترکیب U3O8(غنی شده تا بیست درصد U-235 ) و آلومینیوم بود که در تاسیسات مرکز تولید مولیبدن،ید و رادیوایزوتوپ زنون باقی ماند که از کارخانه تولید صفحه سوخت انتقال داده شد و برای فعالیت های آر اند دی ( تحقیق و توسعه) به منظور بهینه سازی تولید ایزوتوپ های مولیبدن،زنون و ید استفاده شد.

    69.آژانس در یازدهم و دوازدهم ژوئن دوهزار و پانزده بازرسی و راستی آزمایی اطلاعات طراحی در نیروگاه هسته ای بوشهر انجام داد که در آن زمان این راکتور با تمام توان اعلام شده در حال فعالیت بود.

     

    L. خلاصه

    70. در حالی که آژانس همچنان عدم انحراف ایران از مواد هسته ای اظهار شده در سایت های هسته ای و مکان های خارج از تاسیسات هسته ای ایران اظهار شده براساس پادمان های این کشور را تایید می کند، در موضعی نیست که بتواند تضمین های معتبر درباره فقدان مواد و فعالیت های اظهار نشده هسته ای در ایران بدهد و بنابراین نتیجه گیری کند همه مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    71. در 14 ژوئن دوهزار و پانزده،مدیر کل و علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یک نقشه راه را به منظور حل همه مسائل باقیمانده حال و گذشته تا پایان سال دوهزار وپانزده امضاء کردند.

    72. در همان تاریخ در بیستم ژوئن دوهزار و پانزده،سه کشور اروپایی به علاوه سه و ایران با برنامه جامع اقدام مشترک موافقت کردند،شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 2231(2015) را تصویب کردکه علاوه بر چیزهای دیگر از مدیر کل خواست راستی آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران را برای دوره کامل این تعهدات براساس برنامه جامع اقدام مشترک برعهده گیرد.

    73. در 25 اوت دوهزار و پانزده، شورای حکام علاوه بر چیزهای دیگر به مدیر کل اجازه داد راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران را آنطور که در برنامه جامع اقدام مشترک بیان شد با توجه به مبالغ در دسترس و شیوه های پادمان های استاندارد آژانس اجرا کند.

    74.ایران توجیهات خود درباره مسائل باقیمانده گذشته و حال را به صورت نوشتاری و اسناد مرتبط به آژانس ارائه کرده است.

    مدیر کل برای اقدام شورای حکام ارزیابی نهایی درباره حل مسائل باقیمانده گذشته و حال را تا 15 دسامبر 2015 صادر خواهد کرد.

    75.آژانس همچنان به نظارت و راستی آزمایی های مربوط به اقدامات هسته ای ترسیم شده در توافقنامه اقدام مشترک همانطور که تمدید شده است، ادامه خواهد داد.

    76. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تا هر زمان که مناسب باشد به ارائه گزارش ادامه خواهد داد.

     

    ضمائم

    ضمیمه I

    اقدامات عملی که بین آژانس و ایران توافق شده است و در ارتباط با چارچوب همکاری بین نوامبر 2013 و مه 2014 باید توسط ایران اجرا شود.

    گام نخست: شش اقدام عملی «اولیه»، توافق شده در 11 نوامبر 2013

    1. ارائه اطلاعاتی که درباره آن توافق شده است و دسترسی مدیریت شده به معدن گچین در بندر عباس.

    2. ارائه اطلاعات که درباره آن توافق شده است و دسترسی مدیریت شده به کارخانه تولید آب سنگین.

    3. ارائه اطلاعات درباره راکتورهای جدید تحقیقاتی.

    4. ارائه اطلاعات درباره هویت 16سایتی که برای ساخت نیروگاههای هسته ای در نظر گرفته شده است.

    5. شفاف سازی بیانیه هایی که توسط ایران درباره سیاست های اضافی غنی سازی اعلام شده است.

    6. شفاف سازی بیشتر درباره بیانیه های اعلامی توسط ایران درباره فناوری غنی سازی لیزری.

     

    گام دوم: هفت اقدام عملی، توافق شده در 9 فوریه 2014

    1. ارائه اطلاعات مربوطه که درباره آنها توافق شده است و دسترسی مدیریت شده به معدن ساغند در یزد.

    2. ارائه اطلاعات مربوطه که درباره آنها توافق شده است و دسترسی مدیریت شده به کارخانه تغلیظ اردکان.

    3. ارائه پرسشنامه اطلاعات به روز رسانی شده طراحی برای راکتور آی آر-40

    4. برداشتن گام برای توافق با آژانس درباره نهایی کردن یک رویکرد پادمان برای راکتور آی آر -40.

    5. ارائه اطلاعات مربوطه که درباره آنها توافق شده است و تدارک بازدید فنی از مرکز لیزر لشکر آباد.

    6. ارائه اطلاعات درباره مواد منبع که هنوز به ترکیب و خلوص مناسب برای تولید سوخت یا برای غنی سازی ایزوتوپی از جمله واردات این گونه مواد و درباره استخراج اورانیوم از ترکیب های فسفات، نرسیده اند.

    7. ارائه اطلاعات و توضیح برای آژانس به منظور ارزیابی نیاز اعلام شده ایران یا استفاده از آن برای تولید چاشنی سیم پل انفجاری.

     

    گام سوم: پنج اقدام عملی، توافق شده در 20 مه 2014

    1. تبادل اطلاعات با آژانس درباره ادعاهای مربوط به اقدام درباره مواد انفجاری با قدرت بالا از جمله انجام آزمایش های مربوط به مواد انفجاری با قدرت بالا در ایران.

    2. ارائه اطلاعات مربوطه که درباره آنها توافق شده است و ارائه توضیح درباره بررسی های صورت گرفته و مقالات منتشر شده در ایران در ارتباط با انتقال نوترونی و مدل سازی های مربوط و محاسبات و دیگر کاربردهای احتمالی مربوط به مواد فشرده سازی شده.

    3. ارائه اطلاعات مربوطه که درباره آنها توافق شده است و تدارک بازدید فنی از یک مرکز تحقیقات سانتریفوژ و توسعه.

    4. ارائه اطلاعات مربوطه که درباره آنها توافق شده است و فراهم کردن دسترسی مدیریت شده به کارگاههای سوارکردن سانتریفوژ، تولید روتورهای سانتریفوژ و تاسیسات ذخیره سازی.

    5. به نتیجه رساندن سند رویکرد پادمان برای راکتور آی آر- 40

     

    ضمیمه II

    نقشه راه برای شفاف سازی مسائل باقیمانده حال و گذشته مربوط به برنامه هسته ای ایران

    آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و جمهوری اسلامی ایران (IRAN) بر ادامه همکاری خود براساس چارچوب همکاری برای تسریع و تقویت این همکاری و گفتگو برای حل همه مسائل باقیمانده حال و گذشته تا پایان دوهزار و پانزده که تاکنون به وسیله ایران و آژانس بین المللی ایران حل نشده است،توافق دارند.

    در این راستا، ایران و آژانس درباره موارد زیر موافقت کردند:

    1. آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران با هماهنگی جداگانه که به آنها اجازه می دهد مسائل حل نشده باقیمانده را همانطور که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل آمده است،(GOV/2011/65) حل کنند. فعالیت های در پیش گرفته شده و نتایج بدست آمده درباره برخی از مسائل تا آن تاریخ به وسیله ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در این روند منعکس خواهد شد.

    2.ایران تا 15 اوت 2015 توضیحات خود درباره مسائلی را که شامل هماهنگی جداگانه گفته شده در پارگراف یک می شود، به صورت نوشتاری و با اسناد مربوطه ارائه خواهد کرد.

    3. آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دریافت توضیحات نوشتاری و اسناد مربوطه ایران تا 15 سپتامبر 2015 این اطلاعات را بررسی خواهد کرد و پرسش ها درباره هر نوع ابهامات ممکن در این اطلاعات را به ایران تحویل خواهد داد.

    4.پس از آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی پرسش ها درباره هر نوع ابهامات ممکن در این اطلاعات را تحویل ایران داد، نشست کارشناسی فنی،اقدامات فنی و گفتگوها همانطور که در یک توافق جداگانه با آن موافقت شد و در تهران برای رفع چنین ابهاماتی سازماندهی خواهد شد.

    5.ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در توافق جداگانه دیگری درباره مسئله پارچین موافقت کردند.

    6.تمام فعالیت ها همانطور که در بالا گفته شد تا 15 اکتبر 2015 به منظور حل همه مسائل باقیمانده حال و گذشته همانطور که در ضمیمه گزارش مدیر کل در 2011 (GOV/2011/65) بیان شده است، تکمیل خواهد شد.

    7.مدیر کل به شورای حکام درباره اجرای این نقشه راه اطلاعات بروز منظم را ارائه خواهد کرد.

    8.تا 15 دسامبر 2015، مدیر کل برای اقدام شورای حکام ارزیابی نهایی درباره حل همه مسائل باقیمانده حال و گذشته را همانطور که در ضمیمه گزارش مدیر کل در 2011 (GOV/2011/65) بیان شده است، ارائه خواهد کرد. یک نشست فنی بین ایران و آژانس قبل از ارائه این گزارش سازماندهی خواهد شد.

    9.ایران اظهار کرد که ارزیابی جامع خود درباره گزارش مدیر کل را به صورت نوشتاری به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد کرد.

    10. براساس چارچوب همکاری، آژانس همچنان نگرانی های امنیتی ایران را در نظر خواهد داشت.

     

    ضمیمه III

    فهرست سایت های هسته ای اظهار شده و مکان های خارج از تاسیسات اظهار شده در ایران

     

    تهران

    1. راکتور تحقیقاتی تهران

    2. سایت تولید رادیو ایزوتوپ های مولیبدن، ید و زنون

    3. آزمایشگاههای چند منظوره جابر بن حیان

     

    اصفهان

    4. راکتور منبع مینیاتوری نوترون

    5. راکتور آب سنگین زیربحرانی

    6. راکتور با توان صفر آب سنگین

    7. سایت تبدیل اورانیوم

    8. کارخانه تولید سوخت

    9. کارخانه تولید صفحه سوخت

    10. کارخانه پودر یو او 2 غنی شده

     

    نطنز

    11. کارخانه غنی سازی سوخت

    12. کارخانه پایلوت غنی سازی سوخت

     

    فردو

    13. کارخانه غنی سازی سوخت فردو

     

    اراک

    14. راکتور هسته ای تحقیقاتی ایران «راکتور آی آر 40»

     

    کرج

    15. انبار زباله های هسته ای کرج

     

    بوشهر

    16. کارخانه پودر هسته ای بوشهر

     

    دارخوین

    17. نیروگاه برق هسته ای 360 مگاواتی

     

    شیراز

    18. راکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی فارس

     

    مکان های هسته ای خارج از سایت های اظهار شده، نه مورد «همگی در بیمارستان ها واقع شده اند»

     

    ضمیمه IV

    ضمیمه چهار شامل شش جدول است که در زیر عناوین آنها آمده است:

    جدول 1: خلاصه تولید و گردش های یو اف شش

    جدول 2: سیاهه یو اف شش غنی شده تا سطح 20 درصد یو- 235

    جدول3 : تبدیل در سایت تبدیل اورانیوم

    جدول 4: تبدیل یو اف شش غنی شده تا سطح 20 درصد یو- 235 به یو 3 او 8 در کارخانه تولید صفحه سوخت

    جدول 5: تبدیل یو اف شش به یو او 2 در کارخانه پودر یو او 2 غنی شده

    جدول6: تولید سوخت در کارخانه تولید سوخت

    جدول 7: تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران در کارخانه تولید صفحه سوخت

     

    ضمیمه 5

    اطلاعات به روز رسانی شده درباره اجرای اقدامات داوطلبانه صورت گرفته در ارتباط با طرح اقدام مشترک که ایران و گروه پنج به علاوه یک بیست و چهارم نوامبر 2013 درباره آن توافق کردند.

     

    1. آژانس تایید می کند از 20 ژانویه 2014 ایران:

    الف. اورانیوم را بالاتر از سطح پنج درصد یو-235 در هیچ یک از سایت های اظهار شده خود غنی سازی نکرده است.

    ب. هیچ آبشار هسته ای را به صورت اتصال یافته در هیچیک از سایت اظهار شده خود اجرا نکرده است.

    ج. 108.4 کیلوگرم از اورانیوم یو اف شش غنی شده در سطح 20 درصد یو-235 را رقیق سازی کرده است.

    د. 100 کیلوگرم از یو اف شش غنی شده در سطح 20 درصد یو-235 را به فرایند تبدیل در سایت کارخانه تولید صفحه سوخت با هدف تبدیل به اکسید اورانیوم تزریق کرده است.

    ه. هیچ خط فراوری برای تبدیل دوباره اکسید اورانیوم به یو اف شش در کارخانه تولید صفحه سوخت ندارد.

    و. هیچ پیشرفت بیشتر در فعالیت خود در سایت های کارخانه غنی سازی سوخت، کارخانه غنی سازی سوخت فردو یا راکتور اراک «آی آر-40» از جمله تولید و آزمایش سوخت برای راکتور آی آر-40 صورت نداده است.

    ح. جزییات جدید طراحی راکتور آی آر- 40 را ارائه کرده و رویکرد پادمانی برای این راکتور را با آژانس نهایی کرده است. «این اقدام براساس اظهارنامه های جدید و اقدامات پادمانی توافق شده در 5 ماه مه 2014 صورت گرفته است»

    ط.4304 کیلوگرم اورانیوم یو اف شش غنی شده تا 5 درصد یو-235 را به فرایند تبدیل در سایت کارخانه پودر یو او 2 غنی شده تزریق کرده است تا به اکسید اورانیوم تبدیل شود.

    ی. ادامه غنی سازی پادمانی فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه در سایت فردو بدون انباشت اورانیوم غنی سازی شده.

    ک. اجرا نکردن فعالیت های مربوط به فراوری دوباره در راکتورتحقیقاتی تهران و سایت تولید رادیو ایزوتوپهای زنون و ید و مولیبدن در تهران و دیگر سایت هایی که آژانس به آنها دسترسی دارد.

    ل. ارائه اطلاعات و مدیریت دسترسی به معدن اورانیوم و کارخانه گچین، معدن اورانیوم ساغند و کارخانه تولید اورانیوم اردکان.

    م. ادامه فراهم سازی دسترسی روزانه به سایت های غنی سازی نطنز و فردو.

    ن. فراهم سازی دسترسی منظم به کارگاههای سوار کردن سانتریفیوژ، تولید روتورهای سانتریفیوژ، تاسیسات انبار سازی و ارائه اطلاعات مربوط به آن

    ص. در ارتباط با تقویت نظارت این اقدامات را صورت داده است:

    - نقشه سایت های هسته ای و توضیح هر ساختمان در سایت های هسته ای.

    - توضیح میزان فعالیت صورت گرفته در هر محل در ارتباط با فعالیت های مشخص هسته ای

    - اطلاعات درباره معادن اورانیوم و آسیاب ها و مواد منبع

    2. به علاوه آژانس تایید می کند از 24 ژوئیه 2014 میلادی ایران

    الف. از 68.8 کیلوگرم یو 3 او 8 تبدیل شده از یو اف شش غنی شده در سطح 20 درصد برای تولید سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران استفاده کرده است.

    ب. استفاده از 0.084 کیلوگرم یو 3 او 8 تبدیل شده از یو اف شش غنی شده تا بیست درصد را برای تولید صفحه های سوخت مینیاتوری برای تولید مولیبدن استفاده کرده است.

    ج. حدود 4118 کیلوگرم یو اف شش غنی شده تا 2 درصد را تا سطح اورانیوم طبیعی رقیق سازی کرده است.

     

     

    منبع: سایت ایران هسته ای

    http://www.irannuc.ir/content/2697

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">